کشت بافت میخک

 این مطلب در ادامه مطلب کشت بافت میخک ارسال می شود تا اطلاعات کشت بافت میخک کامل شود.

در ادامه مطلب کشت بافت میخک مشکلاتی که در کشت بافت این گیاه به انها برخورد خواهید کرد را با ذکر روش کاهش این مشکلات ذکر می کنم .

برای پیدا کردن پروتوکول های مناسب برای تکثیر میخک از هورمون های  BAP  و NAA  استفاده می شود میزان هورمون ها بایستی در مقدار کم مصرف شود پیشنهاد می شود میزان هورمون BAP کمتر از ۱ میلیگرم در لیتر مصرف شود و هورمون NAA  نیز در مقداری کمتر از هورمون سیتوکینین مصرف شود تا باعث کاهش تولید کالوس و کاهش شیشه ای شدن گیاهچه های تولیدی شود .براس استریل کردن ریز نمونه ها می توان از محلول رقیق شده وایتکس ۱ درصد برای ۳ تا چهار دقیقه استفاده کنید .بهتر است از روش القای کالوس استفاده نکنید و از ریز قمه برای تولید ساقه های جانبی استفاده کنید .

مشکلات کشت بافت میخک :

شیشه ای شدن گیاهچه ها : شیشه ای شدن گیاهچه های تولیدی به حالتی گفته می شود که گیاهچه ساقه و برگهای شفاف و شکننده تولید می کنند که باعث می شود این گیاهان بسختی به شرایط خارج از شیشه عادت کنند .در این وضعیت کاری از شما بر نمی اید و نمونه باید حذف شود.

دلایل این مشکل به شرح زیر است :

کمبود نور : نور کم و ضعیف می تواند باعث رشد نا مناسب این گیاه شده و باعث تولید بافتهای شیشه ای شود .افزایش شدت نور می تواند این مشکل را کاهش دهد .

هورمون BAP  : این هورمون باعث شیشه ای شدن گیاهچه های تولیدی می شود در صورتی که از این هورمون استفاده می کنید مقدار استفاده را همیشه زیر ۱ میلیگرم در نظر بگیرید تا باعث کاهش تولید بافتهای شیشه ای شوید .بنده با کاهش این هورمون این مشکل رو کاهش دادم .

کاهش مقدار امونیوم در محیط کشت : در یک تحقیق این مسئله رو مشاهده کردم که با کاهش میزان امونیوم محیط کشت شیشه ای شدن بافت ها کنترل شده بود به علت استفاده از محیط اماده امکان تغییر محیط کشت برای بنده موجود نبود و نتونستم این مسئله رو خودم تجربه کنم و تجربه خودم رو برای این مورد ذکر کنم .

مشکل دیگه کاهش تولید ساقه های جانبی در هر واکشت می باشد که ساقه های تولیدی بعد از واکشت ساقه های کمتری نسبت به ساقه های مادری تولید می کنند .این مسئله در یک مقاله منتشر شده ذکر شده بود و بصورت تجربی در ۳ واکشت مشاهده شد.


در نهایت برنامه تکثیر میخک از طریق کشت بافت به دلایل ذکر شده (خصوصا به علت کاهش تکثیر و شیشه ای شدن نمونه ها) متوقف شد .در حقیقت در مورد خودم محیط کشتی که با هزار بد بختی از خارج از ایران تهیه می کنم و هزینه زیادی دارد که برای تکثیر میخک صرفه اقتصادی ندارد و گیاهچه ها بعد از خروج از لوله های ازمایش و حذف اگار و محیط کشت در بستر کوکوپیت در گلخانه کاشته شدند .ارزش اقتصادی نداشت اما ارزش تجربه هایی که بدست اوردم را داشت !

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.2/10 (13 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
کشت بافت میخک, ۷٫۲ out of 10 based on 13 ratings

۲ جواب برای “کشت بافت میخک”

  1. با سلام خدمت شما دوست عزیز

    می خواستم بپرسم که گیاهان گوشتی مثل کاکتوس رو هم میشه ازطریق کشت بافت تکثیر کرد

    با تشکر کبیری

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. با سلام

    بله گیاهان گوشتی و کاکتوس ها را هم می توانید از طریق کشت بافت تکثیر کنید .
    موفق باشید
    محمد صادق
    اردبیل

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید