علف کش اریزالین Oryzalin

Oryzalin => 3,5-dinitro-N4, N-dipropylsulphate

از موجود بودن یا نبودن این علف کش در ایران اطلاعی ندارم ولی جهادکشاورزی استان … اطلاعاتی از این علف کش در اختیار نداشت ولی با کمک اونها یک بطری ۲۰۰ گرمی از امریکا خریدم برای ازمایش های شخصی.

علف کش اریزالین با چند نام تجاری فروخته می شود که مهمترین انها سورفلان Surflan می باشد .Surflan AS دارای ۴۰٫۴% اریزالین می باشد .

این علف کش یکی از علف کشهای قبل از جوانه زنی می باشد که به واسطه ایجاد مانع در هنگام تشکیل میکروتوبول ها در روند تکثیر سلول ها اختلال ایجاد می کند و باعث از بین رفتن سلول می شود .این علف کش بسیار سمی بوده و در مقدار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرد و در همین مقدار کم هم می تواند باعث سرطان شود . این علف کش برای بسیاری از گیاهان زینتی و محصولات باغی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرد.

این علف کش با وجود خطرناک بودن در میان پرورش دهندگان گیاهان زینتی و باغی مورد استفاده قرار می گیرد البته نه به خاطر از بین بردن علف ها بلکه برای افزایش سطح پلوئیدی گیاهان زینتی و غیر زینتی .اریزالین در مقدار بسیار کم بعد از دو برابر شدن کروموزوم های سلولهای در حال تقسیم مانع از تقسیم تعداد کروموزوم ها شده و یک سلول با دو برابر تعداد کروموزوم سلول ابتدایی می شود باید به خاطر داشته باشید که در صورت تماس هر بافت انسانی و جانوری دیگر هم همین مسئله برای ان بافت و سلولهای ان بافت رخ می دهد اما بدن جانوران و انسان با گیاهان تفاوت دارد و افزایش سطح پلوئیدی برای اینگونه جانداران باعث ایجاد سرطان می شود .میزانی از اریزالین که باعث ایجاد اختلال در تقسیم سلولی و سرطان می تواند باشد بسیار کم است در حدود ۰٫۰۰۵% ! این مقداری است که برای افزایش سطح پلوئیدی برخی از گیاهان استفاده شده است .

در صورت استفاده از این علف کش چه به منظور افزایش سطح پلوئیدی و چه به منظور از بین بردن علفهای هرز باید شرایط ایمنی را کاملا رعایت کنید استفاده از بهترین نوع ماسک , دستکش , روپوش و چکمه مناسب البته اگه از سرطان خوشتون نمیاد !

بسیاری از محصولات کشاورزی از قبیل علف کش ها و سموم دیگر باعث ایجاد جهش هایی در بدن انسان و موجودات دیگر می شود که البته متاسفانه به خاطر عدم آگاهی استفاده کنندگان از عوارض این مواد شرایط ایمنی درست رعایت نمی شود و درمان هم دقیق صورت نمی گیرد چون علت اصلی ناشناس می ماند .ایجاد سرطان مهمترین عارضه ای است که این علف کش می تواند ایجاد کند البته در صورت تماس با بدن .

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.4/10 (5 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 3 votes)
علف کش اریزالین Oryzalin, 6.4 out of 10 based on 5 ratings

۳ جواب برای “علف کش اریزالین Oryzalin”

  1. سلام
    منو میشه توانتخاب علف کش راهنمایی کنید من یه باغ ۹۰۰متری هلو و سیب دارم
    علف هرز غالب پونست و یونجه و گلرنگ.چی و چفدر بزنم؟
    تشکر.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. سلام

    در مورد سوال شما در رابطه به علف کش متاسفانه بنده اطلاعات کافی در مورد علف کش ها رو ندارم و استفاده از این علف کش ها هم خطرناک است و باید با احتیاط کامل صورت بگیرد .اگر وقت کافی برای باغبانی داشته باشید بهتر است که با یک شن کش خاک را تکان دهید و خودتان علف ها رو از بین ببرید چون علف کش ها همگی سمی و خطرناک هستند .این علف کش اریزالین رو هم من برای القای پلی پلوئیدی از امریکا خریدم و هیچ استفاده ای هم ازش برای علف ها نمی کنم .
    می تونید از یک دستگاه شبیه به چمن زن هم استفاده کنید و از خود این علفهای هرز هم برای تولید کود کمپوست استفاده کنید من حتی برگهایی هم که از قلمه هام قطح می کنم رو هم برای تولید کمپوست استفاده می کنم .می تونید از کرمهای خاکی ورمی کمپوست یا حتی کرمهای خاکی عادی برای این کار استفاده کنید یا از روش کمپوست سازی عادی استفاده کنید و باعث بهبود کیفیت خاک بشید .
    در صورتی که برای علف کش مسمم هستید می تونید از فروشگاه های مخصوص فروش سم و کود سوال کنید چون این افراد خودشون متخصص این کار هستند معمولا حداقل اینجا که فروشگاه ها خودشون معمولا یا تحصیل کرده هستند یا کشاورز .اما باز هم پیشنهاد بنده عدم استفاده از علف کشهاست چون معمولا جهش زا و سرطان زا هستند و مسئله اصلی روش از بین بردن علف هاست که معمولا با تغییر در رشد و نمو سلولهاست که اینکار رو با بدن انسان هم انجام می دن .

    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. با سلام
    در خصوص استفاده سم سورفلان بصورت پیش رویشی به همراه سم اکسی فلورفن (علفکش پیش رویشی) در باغات پسته امریکا انجام شده و امکان پذیر بودن آن در ایران توضیحی میباشد.
    با تشکر

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید