جنس لیلیوم

لیلیوم ها جنسی از گیاهان گلدار متعلق به خانواده لیلیاسه می باشند که از پیاز رشد می کنند .بیشتر گونه های لیلیوم در قسمتهای گرم و معتدل نیمکره شمالی رشد می کنند .

این جنس شامل تقریباً ۱۱۰ گونه وحشی می باشد که گونه های جدید هم در اکتشافات جنگلهای مناطق مختلف یا بوسیله جهانگردان کشف می شود و به لیست گونه های این جنس اضافه می شود .

پیاز بعضی گونه های این جنس در بعضی کشورها به عنوان غذا پرورش داده می شود ولی بقیه گونه ها برای نگهداری و پرورش برای مصارف زینتی پرورش داده می شوند .

محدوده زیست لیلیوم ها در جهان قدیم از بیشتر قسمت های اروپا تا آسیا و ژاپن توسعه یافته است و در جهان جدید از جنوب کانادا تا بیشتر مناطق ایالات متحده گسترش یافته است .گونه های لیلیوم دارای شرایط زندگی مختلفی بوده و به همین علت توانسته اند در شرایط مختلفی چون مناطق جنگلی , مناطق کوهستانی , چمن زار ها و مناطق باتلاقی و حتی به صورت اپی فایت (زندگی غیر انگلی در روی گیاهان دیگر Lilium arboricola) رشد و گسترش یابند.

خاک مناسب خاکی است که کمی اسیدی و یا بدون آهک و غیر قلیایی باشد .خاک نباید زیاد مواد پوسیده داشته باشد و بایستی دارای مقداری سنگ ریزه مخلوط با خاک باشد تا آب اضافه در اطراف پیازها نماند جون باعث آلودگی قارچی و باکتریایی و پوسیدگی پیاز می شود .

لیلیوم ها دارای دو نوع ریشه می باشند که یک نوع از ساقه گل دهنده رشد کرده و باعث افزایش توان تامین مواد غذایی لازم برای کل گیاه دارد و ریشه نوع دوم ریشه های خود پیاز هستند که در زمانی که گیاه ساقه گل دهنده ندارد می تواند بوسیله انها مواد لازم را برای رشد خود و تولید ساقه گل دهنده را به دست آورد .

لیلیوم ها در ریشه های خود توانایی خوبی در برقراری ارتباط با قارچ های مایکوریزا داشته و در صورت ایجاد ارتباط با این قارچ ها ریشه دهی افزایش چشمگیری میابد و گیاه توانایی بیشتری در مقابل بیماریهای قارچی پیدا می کند و نیز توانایی مقاومت در خشکی و جذب و استفاده بهتر از آب موجود را نیز به دست می اورد .

جنس لیلیوم دارای انواع بسیاری است که برخی از نظر ژنتیکی فاصله زیادی با دیگر انواع دارند لیلیوم ها را می توان به چند دسته تقسیم کرد

  1. لیلیوم های وحشی
  2. هیبرید های Martagon
  3. هیبرید هایAsiatic
  4. هیبرید های Oriental
  5. هیبرید های Trumpet
  6. هیبرید های بین گونه ای

لیلیوم های وحشی اکثرا کمیاب بوده و یا برای افراد معمولی تشخیص بعضی از انها به خاطر کوچکی و تفاوت شکل انها سخت است.

هیبرید های Martagon دارای ساقه گلدهنده بلند , گلهای زیاد می باشند و گلها به طرف پایین است .

هیبرید های Asiatic که دارای بیشترین طرح و رنگ می باشند گیاهانی مقاوم و با قدرت تکثیر سریع و زیاد می باشند .گلها بدون بو و یا دارای بوی کمی می باشند .

هیبرید های Oriental دارای گلهایی بزرگ و بسیار معطر می باشند رنگ گلها مانند Asiatic ها نیست ولی به خاطر معطر بودن و اندازه گل ها بسیار مورد توجه علاقه مندان هستند .پیاز ها به کندی تکثیر می شوند.

هیبرید های Trumpet دارای گلهایی زیبا و شیپوری شکل و معطر می باشند .پیاز ها و گیاهان مقاوم بوده و سریع تکثیر می شوند .

هیبرید های بین گونه ای : با بوجود امدن روش نجات جنین بذرها در هیبرید های بین گونه ای دیگر مشکلی در تولید هیبرید های بین گونه ای در لیلیوم ها وجود ندارد .هم اکنون هیبرید های بین گونه ای بسیاری موجود هستند که موقعیت خوبی را برای تولید واریته های جدید را به پرورش دهندگان می دهد . انواع Orienpet که هیبرید بین Oriental و Trumpet می باشند.انواع Asiapet که هیبرید بین Asiatic و Trumpet ها می باشند و هیبرید جدیدی که به تازگی معرفی شده هیبرید بین L. Nepalense و Oriental می باشد که تا کنون فقط یک نوع از ان معرفی شده و به عنوان گل باغی استفاده می شود .

تکثیر لیلیوم ها بوسیله بذر (در بعضی گونه های وحشی) و برای تولید واریته های جدید , تقسیم پیاز , پیازچه های هوایی (در برخی از لیلیوم های Asiatic ) , پیازچه های موجود در قسمت پایین پیاز , پیازچه های موجود در ساقه درون خاک و البته روش کشت بافت انجام می شود .

اطلاعات کلی در مطالب هر نوع لیلیوم ارائه خواهد شد .

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 0 votes)
جنس لیلیوم, ۶٫۰ out of 10 based on 1 rating

Related Images:


نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید