روشهایی برای افزایش بهره وری در واحد سطح

افزایش بهره وری در واحد سطح در گلخانه ها و زمین های کشاورزی با افزایش هزینه هایی که همه ساله در ایران شاهد ان هستیم از اهمیت بالایی برخوردار است تا با کاهش هزینه های جاری برای زارع سود بیشتری را به ارمغان بیاورد و بازگشت سرمایه و سود این سرمایه گزاری را برای زارع ضمانت کند .

روش هایی که در کشورهای دیگر هر روز در حال پیشرفت است در ایران هنوز به صورت تحقیق و آزمایش باقی مانده است که شاید احتمال ان دوری مراکز تحقیق از مراکز کشاورزی باشد البته نه دوری از نظر فاصله فیزیکی بلکه دوری از نظر عملی و بهتر است بگوییم عالمان بی عمل .محقق در دانشگاه تحقیق می کند و نتایج را ثبت می کنند و درباره تجاری کردن ان هیچ عملی صورت نمی گیرد علت ان هم این است که محقق برای تحقیق خود هزینه ای پرداخت نمی کند که برای نتیجه ان ارزشی قائل باشد و بیشتر این تحقیقات فقط در موقع پایان نامه های دانشگاهی اهمیت پیدا می کنند .مشکل زیاد است و شما از این مشکلات هم با خبر هستید پس نیازی به توضیح بیشتر نیست .

چند روش برای افزایش بهره وری در واحد سطح که البته نیاز به تامین مواد مورد نیاز دارند :

  1. استفاده از قارچ های مایکوریزا در هنگام کاشت نشا و نهال این قارچ ها با ایجاد همزیستی با ریشه گیاهان باعث افزایش رشد ریشه ها شده و میزان دریافت کود و اب را افزایش می دهند و قارچ ها با تولید مواد ضد بیماری در ریشه گیاه میزبان باعث افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری شده و مقاومت در برابر خشکی را نیز افزایش می دهند این به معنای کاهش مصرف اب , کود و سموم و افزایش کمی و کیفی محصول و افزایش سلامت خاک به خاطر کاهش کود های شیمیایی و تولید محصولات اورگانیک می باشد.اطلاعات بیشتر http://www.ishs.ir/archives/213
  2. استفاده از باکتری های تثبیت کننده ازت و برخی دیگر از عناصر این باکتری ها نیز با همزیستی با گیاهان باعث جذب بهتر کودهای شیمایی استفاده شده در خاک می شود و با جذب بهتر این کودها میزان کوددهی نیز می تواند کاهش یابد و افزایش تولید را هم میتوان در این روش ها انتظار داشت کاهش کود استفاده شده نه تنها مستقیماً از نظر اقتصادی اهمیت دارد بلکه از نظر بیولوژیکی هم مهم است چون استفاده از این کودها باعث از بین رفتن میکرو اورگانیسم مفید خاک شده و این مسئله هم باعث کاهش محصول می شود .از این دسته از کودها تا کنون یک نوع کود بیولوژیکی در ایران تولید شده است با استفاده از این محصولات بیولوژیکی شما باکتری هایی را که قبلا با استفاده از کود ها و سموم از بین برده اید دوباره به خاک بر می گردانید .
  3. استفاده از پلیمرهای جذب کننده آب استفاده از این پلیمر ها شاید در مزارع بزرگ امکان نداشته باشد ولی در گلخانه ها امکان استفاده از این پلیمر ها وجود دارد و باعث نگهداری بیشتر اب در خاک شده و تعداد ابیاری و یا میزان ان را کاهش می دهد .
  4. استفاده از روش های ابیاری قطره ای که در ایران یک مسئله خیلی مهم است و در بسیاری از مناطق هنوز اهمیت چندانی به ان نمی دهند که باعث تمام شدن منابع زیرزمینی اب شده است و این نیز به نوبه خود باعث از بین رفتن سرمایه گزاری های انجام شده گردیده است به طور یقین به روز کردن سیستم های ابیاری قدیمی زیان های کمبود و نبود اب در اینده را برای یک زارع کاهش خواهد داد .
  5. استفاده از حداکثر محیط گلخانه و یا زمین زراعی برای کشت البته این مورد بیشتر برای گلخانه های گیاهان زینتی مفید خواهد بود چون می شود با طراحی اولیه مناسب گلخانه با استفاده از گلدان های آویز و سیستم ابیاری اتوماتیک از فضای بالایی گلخانه نیز برای نگهداری و پرورش گلهای گلدانی استفاده کرد .این تصاویر مربوط به گلخانه های یکی از بزرگترین پرورش دهندگان ختمی چینی در آمریکا می باشد که در طراحی گلخانه و سیستم ابیاری از فضای بالای گلخانه نیز استفاده شده است .
  6. تولید بذر مورد نیاز توسط زارع اکثر بذوری که امروز مورد استفاده قرار می گیرند هیبرید هستند و بسیاری نیز وارداتی هستند هزینه کارگری زیاد در کشورهای تولید کننده باعث گرانی قیمت بذر می شود بهتر است زارعین اگاه با تلاش برای پرورش ارقام بهتر که کار زیاد سختی هم نیست بذر برخی از محصولات کشت شده را خود تولید کنند یا از طریق ایجاد یک ازمایشگاه کشت بافت کوچک سعی در تولید نشاء مورد نیاز خود داشته باشند پیشرفت و سود هرگز بدون سعی و تلاش به دست نمی اید .
  7. تحقیقات در مورد علوم و یافته های جدید مثلا کشت همزمان چند محصول در یک گلخانه که نمونه ی جالب ان پیوند گیاه گوجه فرنگی و بادمجان به گیاه سیب زمینی می باشد که در مراحل ابتدایی رشد پیوند زده می شوند و باعث تولید دو محصول با ارزش از یک بوته می شود گوجه فرنگی از قسمت بالای خاک و سیب زمینی از قسمت زیر خاک که باعث افزایش سود زارع و کاهش هزینه های کشت نسبت به میزان محصول می شود .

امیدوارم مطالب مفید بوده باشه

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.3/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 3 votes)
روشهایی برای افزایش بهره وری در واحد سطح, ۷٫۳ out of 10 based on 4 ratings

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید