تکثیر شمشاد

روش ریشه دار کرن قلمه شمشاد با نام اینگلیسی Euonymus japonicus


شمشادها با استعداد همیشه سبز بودن گیاهانی زمین پوش هستند که می توانند در شرایط نور و سایه بخوبی رشد کنند و بسیاری مواقع در مکانهای نامناسبی مانند زیر درختان و در سراشیبی ها کاشته می شوند .گلهای کوچک این گیاهان در اوایل بهار تولید می شوند .این گیاهان را می شود از طریق شاخه های چوبی جوان و نرم به سادگی در ماه های ژوئن , جولای و آگوست (خرداد تا شهریور) تکثیر کرد.

لوازم مورد نیاز :

  1. قیچی باغبانی
  2. دستمال کاغذی
  3. گلدانهای مناسب یا سینی کشت بذر و قلمه
  4. بستر کشت
  5. مه پاش دستی
  6. هورمون ریشه زایی (IBA  یا NAA )
  7. یک خودکار یا مداد
  8. کیسه پلاستیکی

روش کار

  1.  ابتدا یک گیاه در حال رشد و کاملاً فعال و البته سالم را انتخاب کرده و سپس شاخه های جوانی که در همین سال رشد کرده اند را برای قلمه زنی انتخاب کنید در این حالت شما می توانید یقین داشته باشید که این ساقه ها در وضعیت خوب رشد و جوان هستند.شاخه هایی را انتخاب کنید که به سادگی خم می شوند و با یک فشار می شکنند .از انتخاب شاخه هایی که خم می شوند ولی بسیار نرم و قابل انعطاف هستند که نمی شکنند یا شاخه هایی که خم نمی شوند خودداری کنید .
  2. از شاخه هایی که انتخاب کرده اید به اندازه ۵ الی ۶ اینچ (۱۲٫۵ سانتیمتر تا ۱۵ سانتیمتر) با قیچی باغبانی قطع کنید .یقین حاصل کنید که هر قلمه حداقل ۲ جفت برگ داشته باشند .تا زمان کاشت قلمه ها را مرطوب و دور از نور خورشید نگهدارید انها را در دستمال کاغذی مرطوب بپیچید.
  3. سینی کشت یا گلدان تهیه شده را با بستر کشت پر کنید .بستر را به اندازه کافی مرطوب کنید رطوبت باید به قدری باشد که اب از ان چکه نکند .
  4. برگهای پایینی قلمه ها را جدا کنید و پایین قلمه ها را در هورمون ریشه زایی فرو کنید .با مداد یا خودکار در گلدان پر از بستر کشت سوراخ های چند سانتیمتری ایجاد کنید اگر از سینی های کشت استفاده می کنید در هر سلول یک سوراخ در مرکز سلول ایجاد کنید و اگر از یک گلدان یا باکس استفاده می کنید در این گلدان سوراخ ها را با فاصله مناسب (۵ الی ۱۰ سانتیمتر) ایجاد کنید و قلمه ها را در این سوراخ ها بکارید. مواظب باشید که هورمون ریشه (پودری) از قلمه ها پاک نشود .هورمون های ریشه زایی (پودری) علاوه بر تحریک قلمه به تولید کالوس و ریشه می تواند باعث ایجاد یک مانع در مقابل ورود عوامل قارچی به قلمه شود .
  5. گلدان یا سینی کشت را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید (یا در یک گلخانه با رطوبت بالا که نور مستقیم توسط سایه انداز کنترل شده است) در صورت استفاده از نایلون پلاستیک می توانید از چند چوب ۲۵ سانتیمتری نازک در اطراف گلدان استفاده کنید تا از تماس کیسه پلاستیکی با قلمه ها جلوگیری شود .این پلاستیک بعد از چند روز با بخار اب مرطوب می شود و با تماس با برگ ها و ساقه ها می تواند باعث افزایش الودگی قارچی شود .سعی کنید از یک قارچ کش مناسب به صورت اسپری بر روی بستر کشت و خود قلمه ها استفاده کنید.کیسه پلاستیکی را در یک مکان گرم و روشن ولی دور از نور مستقیم خورشید (پشت پنجره مناسب نیست) قرار دهید چون باعث افزایش گرمای درون پلاستیک می شود .هر روز بستر کشت را بررسی کنید البته به قلمه ها دست نزنید فقط با نگاه کردن تشخیص دهید که ایا خشک شده یا نه اگر بستر خشک شده ان را مرطوب کنید البته نه زیاد استفاده از یک قارچ کش محلول در اب مفید خواهد بود .به یاد داشته باشید که قارچ کش بنومیل در ایران بدون بررسی تاثیرات ان بر سلامت انسان تولید می شود و این قارچ کش در کشورتولید کننده یعنی امریکا به علت جهش زا بودن دیگر مصرف نمی شود.
  6. بعد از ۴ تا ۶ هفته چند قلمه را برای ریشه دار شدن بررسی کنید و اگر ریشه داشتند پلاستیک را برداشته و هر قلمه ریشه دار را به یک گلدان با اندازه مناسب انتقال دهید بستر مناسب یک بستر سبک برای مرحله اولیه ریشه دهی است می توانید از بستر های موجود در بازار استفاده کنید مانند مخلوط کوکوپیت و پرلیت یا مخلوط های دیگر با مقدار خاک باغچه و ورمی کومپوست یا کود دامی پوسیده .گلدان ها را پشت پنجره نورگیر قرار دهید و بستر را همیشه مرطوب نگهدارید تا ریشه و قسمت بالایی گیاه با هم پیشرفت کنند .
  7. گیاهان اماده را زمانی که هوا در بهار گرم شده و خطر سرمای شدید شبانه رفع شده در مکان اصلی بکارید .
    قلمه ها را در صبح زود بگیرید چون در این زمان رطوبت درونی ساقه ها بالا است و این قلمه ها بیشتر و بهتر زنده می مانند .
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.4/10 (154 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +30 (from 50 votes)
تکثیر شمشاد, ۵٫۴ out of 10 based on 154 ratings

۸ جواب برای “تکثیر شمشاد”

  1. سلام خسته نباشید می تونم منم در این وب سایت عضویت داشته باشم
    اطلات خیلی جالبی داریدمن یکی پسندیدم

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.3/5 (10 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. بیستین

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)
  3. سلام
    با تشکر از سایت جامع و خوبتان
    چرا نمی شود از مطالب کپی تهیه کرد تا برای استفاده راحتتر باشد؟

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.3/5 (4 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 4 votes)
  4. سلام
    از اینکه مطالب مفید بوده خوشحالم .
    برای جلوگیری از کپی برداری غیر مجاز از مطالب و تصاویر وب سایت ، امکان کپی برداری از مطالب غیر فعال شدن است .کلیه مطالب توسط بنده از کتب ، مقالات و منابع معتبر خارجی جمع اوری و ترجمه شده و در اختیار عموم قرار دارد و برای همین کپی برداری در این وب سایت مجاز نیست.می توانید کل صفحه را از طریق برنامه مرورگر وب در کامپیوتر خود ضخیره کنید تا دسترسی به مطلب ساده تر باشد .
    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 4 votes)
  5. سلام
    آیا تکثیر شمشاد microphylla هم با این روش و در ماههای خرداد تا شهریور امکان پذیره؟

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  6. سلام

    طبق اطلاعاتی که در این صفحه ذکر شده برای این گونه از قلمه چوب نرم و سخت می تونید برای تکثیر استفاده بکنید.
    http://www.ces.ncsu.edu/hil/hil-8702.html
    در مورد زمان تکثیر اطلاعات زیادی نداره متاسفانه
    در صورتی که مکان تمیز ، مرطوب و خنکی با بستری با تهویه مناسب ایجاد کنید اصول قلمه زدن برای بسیاری از گیاهان چوبی و نیمه چوبی مشابه است
    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  7. در مورد هورمونهای رشد بیشتر توضیح دهید و همچنین برندهای معتبر را معرفی کنید.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. سلام

    منظورتون هورمون ریشه است یا هورمون رشد ؟ هورمون های رشد معمولا بصورت تجاری برای رشد گیاه موجود نیستند مثلا هورمون های کینتین و بنزیل ادنین برای مصرف ازمایشگاهی موجود است ولی بصورت تجاری در محصولات باغی و کشاورزی موجود نیستند .این دو هورمون می توانند برای افزایش ساقه زایی مصرف شوند که توسط برخی تولید کننده های گل و گیاه خارجی مصرف می شوند چون قیمت هورمون ها در خارج از ایران ارزان است و مصرف اونها بصرفه است.
    در مورد هورمون های ریشه زایی هم بنده چند نوع هورمون ریشه زایی برای قلمه ها و هورمون های تقویتی رو مصرف کردم که در نهایت به این مسئله رسیدم که اگه قلمه از یک گیاه سالم برداشته بشه گیاه خودش می تونه ریشه تولید بکنه و نیاز چندانی به هورمون نیست و اگر قلمه از یک گیاه سالم و قوی برداشته نشه هورمون های ریشه زایی موثر نخواهند بود ولی در مقابل استفاده از هورمون های ریشه زایی در مقادیر بسیار کم برای گیاهانی که ریشه دارند می تواند برای افزایش ریشه دهی موثر باشه و افزایش ریشه دهی هم باعث افزایش رشد گیاه می شود .این هورمون ها شامل هورمون های
    NAA
    و
    IBA
    هستند .این دو هورمون رو می شه با کیفیت ۹۸% یا ۹۹% تهیه کرد و بعد از تهیه محلول استوک این هورمون ها رو برای افزایش ریشه دهی در گیاه ریشه دار با اب ابیاری مصرف کنید یا بصورت اسپری روی برگها استفاده کرد و برای قلمه هم قلمه ها رو درمحلول هورمون قرار می دهید و بعد میکارید مد زمان و غلظ هورمون بستگی به گیاه دارد .
    مقدار مصرف این هورمون ها بسیار کمه و قیمت اونها هم خیلی بالاست برای همین فقط در صوری که برنامه شما تجاری است خرید اونها بصرفه خواهد بود
    من برای برنامه های خودم در حال ازمایش محلولهایی از این هورمون ها هستم تا ریشه دهی رو بیشر تحریک کنم (در قلمه هایی که ریشه داده اند) برای رشد بهتر ، اگر موفق باشند و اگر هورمون با قیمت مناسب بتونم تهیه کنم شاید بصورت ازمایشی برای فروش در سایت قرار بدم اما مهمترین مسئله الان موثر و مفید بودن این مواد برای گیاهان خانگی است که افراد در خانه بتوانند گیاهانی سالمتر و زیباتر داشته باشند بطوری که افزایش رشد با این محصول برای خودم قابل قبول باشه .
    در مورد هورمون های ریشه زایی قلمه موجود در بازار اطلاع زیادی ندارم فقط این رو می دونم که یک شرک ایرانی در حال بسته بندی هورمون ریشه زایی است ولی چقدر این هورمون موثر باشه نمی دونم خودم تهیه کردم ولی هنوز ازمایش نکردم .اسم این محصول فکر کنم زاک است البه این محصول خالص نیست و اگر دنبال مواد خالص می گردین باید به فروشگاه های ازمایشگاهی معتبر مراجعه کنید و از شرکتهای مرک یا سیگما سفارش دهید که قیمتشون بسیار گران است .

    موفق باشید
    محمد صادق باقری

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 6 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید