قارچ کش بنومیل Benomyl

قارچ کش بنومیل یکی از چند قارچ کش مورد استفاده در ایران است که توسط شرکت دوپونت DuPont در ایالات متحده در سال ۱۹۶۸ تولید شد و هم اکنون در ایران در باغبانی برای از بین بردن قارچهای بیماری زا مورد استفاده قرار می گیرد .بنومیل یک قارچ کش سیستمیک benzimidazole می باشد که برای قارچ ها و میکرواورگانیسم ها و جانورانی که ستون فقرات ندارند مخصوصاً کرمهای خاکی سمی است .

این قارچ کش میکروتوبول ها را محصور می کند و در فعالیتهای سلولی از قبیل تقسیم سلولی و حمل و نقل مواد در داخل سلول دخالت می کند و باعث ایجاد مشکل برای سلول ها می شود .

این قارچ کش یک قارچ کش انتخاب کننده است و این به این معنا است که تاثیر ان در میکروتوبول های قارچی بسیار بیشتر از میکروتوبولهای پستانداران است .

به خاطر مقاومت پیدا کردن قارچ های انگلی به بنومیل که اکنون در برخی کشورها تولید می شود محصولاتی با خصوصیات مشابه بنومیل دیگر کارایی خود را از دست داده اند و بایستی قارچ کشهایی بهتر و جدیدتر و با علم روز جایگزین بنومیل شوند .در سال ۲۰۰۱ بعد از ۳۳ سال تولید قارچ کش بنومیل توسط شرکت دوپونت این شرکت به خاطر هزینه های قانونی بسیار زیاد حق ثبت این ماده در امریکا تولید این محصول را متوقف کرد و حق ثبت خود را فسخ کرد .البته زمان انقضای امتیاز این محصول چندید سال پیش تر به اتمام رسیده بود و شرکت هایی که حق تولید ان را از شرکت دوپونت خریده بودند هنوز هم به تولید این قارچ کش ادامه می دهند .

میزان سمی بودن :

بنومیل برای پستانداران در حالت عادی خطر کمی دارد و مقدار خطرناک بیشتر از ۱۰,۰۰۰ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن موجود زنده در هر روز برای موش می باشد .

احتمال سوزش پوستی در صورت تماس با پوست وجود دارد و کاربران ان در صنعت و گلفروشی ها و افرادی که قارچ کشت می کنند در برخی موارد دچار الرژی به این ماده می شوند .در یک ازمایش کنترل شده سگ ها به مدت سه ماه با غذای الوده به بنومیل تغذیه شدند ولی هیچ مشکل مهمی در سگ های مورد ازمایش بروز نکرد فقط در بیشترین مقدار (۱۵۰ میلیگرم برای هر کیلوگرم وزن سگ) باعث اختلال در فعالیت کبد شد .با افزایش مدت زمان ازمایش تاثیرات بر روی کبد افزایش یافت .

آزمایش ها در ایالات متحده نشان داد که این ماده می تواند سرطان زا باشد و در موش ها احتمالاً میزان سرطان کبد را افزایش می دهد .

با وجود اینکه این قارچ کش برای افراد عادی خطر مهمی به حساب نمی اید ولی برای زنان باردار استفاده از این ماده بسیار خطرناک می باشد و باعث بروز ناهنجاری در نوزاد می شود .در ۱۹۹۳ یک در انگلستان روزنامه (Observer) مقالاتی در مورد احتمال وجود ارتباط بنومیل با زنانی بارداری که در معرض این قارچ کش بودند و فرزندان انان که دچار سندروم کاهش بینایی یا کوری کامل بودند را منتشر کرد .تحقیقات بعدی نشان داد که عیوب چشمی در مقدار بالای این ماده می تواند رخ دهد (مقدار زیاد به صورتی که وارد دستگاه گوارش شود) .در ۱۹۹۶ شرکت دوپونت ۴ میلیون دلار به یک زن نیوزیلندی که فرزندش بدون چشم متولد شده بود غرامت پرداخت کرد .

بنومیل در خاک باقی می ماند و در اب به میزان زیاد حل نمی شود میزان ماندگاری ان در چمن از ۳ تا ۶ ماه و در خاک عاری از چمن ۶ ماه تا یک سال می باشد .

استفاده از مواد شیمیایی باعث از بین رفتن میکرواورگانیسم های مفید به همراه عوامل بیماری زا می شود پس استفاده از روش های جدید برای از بین بردن عوامل بیماری زا و استفاده از ارقام مقاوم به بیماری باعث افزایش کیفیت و سلامت محصولات شده و کشاورزی در یک منطقه را پایدار می سازد .قارچ کش بنومیل همراه با قارچ های بیماری زا برخی از انواع قارچ های مایکوریزا را نیز از بین می برد !

منبع سایت ویکی پدیا

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.1/10 (28 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 9 votes)
قارچ کش بنومیل Benomyl, 6.1 out of 10 based on 28 ratings

۳ جواب برای “قارچ کش بنومیل Benomyl”

  1. سلام و خسته نباشید
    از این که پاسخگوی سوالات ما هستید از شما کمال قدردانی رو دارم .
    با توجه به عوارضی که از این قارچ کش عمومی روی پستانداران عرض کردید .
    میخواستم اگر امکانش هست یه قارچ کش معمول و با عوارض جانبی کمتر روی پستانداران علل خصوص روی انسان معرفی کنید !!!
    که روی اغلب قلمه ها جواب بده !!!
    با تشکر مجدد از شما مدیر سایت عزیز

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 4 votes)
  2. با سلام

    از اینکه بتونم کمکی بکنم که افراد از لذت سالم باغبانی و نگهداری گل ها بهره مند بشوند خوشحال می شم .
    در مورد قارچ کش مناسب متاسفانه قارچ کش های موجود در ایران اغلب بسیار قدیمی هستند با مشاهده تاریخ مجوز گرفتن این قارچ کشها درایران می توانید ببینید که برخی از این قارچ کش ها و سموم یا حتی بیشترشون قبل از انقلاب اسلامی مجوز گرفته اند و بعد از ان تولید شده اند یا وارد و بسته بندی و ارائه شده اند چون تغییر در بخش کشاورزی ایران بسیار سخت و دیر انجام می شود و شرکتها علاقه ای به تغییر و حذف یک محصول و جایگزینی محصول بهتر ندارند .
    برخی از این قارچ کش ها در اروپا و امریکا اجازه تولید و فروش ندارند و بطور کامل از بازار جمع اوری شده اند بطور مثال همین بنومیل .اگر بخواهید قارچ کش بنومیل رو استفاده کنید از تماس این قارچ کش با پوست با دستکش جلوگیری کنید و در روزهای بادی قارچ کش مصرف نکنید و اگر می خواهید کاملا از این قارچ کش دور باشید می تونم قارچ کش کاپتان رو پیشنهاد کنم .که در ایالات متحده هم برای باغبانان خانگی و هم برای گلخانه های تجاری مورد استفاده است .در ایالات متحده و اروپا بخاطر استفاده گلخانه داران از لباس های مناسب و ماسک و تجهیزات ایمنی اجازه خرید و استفاده از قارچ کش هایی که خطر خیلی زیادی ندارند را دارند ولی باغبانان خانگی اجازه خرید انها را ندارند ولی در ایران متاسفانه اطلاع رسانی لازم انجام نشده و نمی شود و معمولا فقط فواید یک قارچ کش و یا سم ذکر می شود بدون اشاره به خطرها و عوارض ان .
    قارچ کش بنومیل در ایالات متحده ممنوع است ولی کاپتان هم برای استفاده باغبانان خانگی و هم گلخانه های تجاری فروخته می شود البته صد در صد کیفیت محصولی که در امریکا و کشورهای دیگر مصرف می شود با کیفیت محصولات ایرانی تفاوت دارد !
    http://www.ishs.ir/archives/351اطلاعات قارچ کش کاپتان
    قارچ کش کاربندازیم هم می تواند استفاده شود که هنوز در کشورهای دیگر اجازه مصرف دارد
    http://en.wikipedia.org/wiki/Carbendazim
    البته در مقدار زیاد که در حیوانات ازمایشگاهی از طریق غذا به این حیوانات داده می شود باعث ناباروری می شود .در صورت رعایت شرایط ایمنی کم خطر است حداقل خطر سرطان زاییش کمه .اصل کلی در استفاده از سموم رعایت نکات ایمنی است . دستکش بلند و سالم ، ماسک ، پوشش مناسب بدن ، استفاده از قارچ کش ر شرایط مناسب محیطی یعنی بدون باد و باران .
    موفق باشید

    محمد صادق باقری

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  3. با سلام و تشکر از اطلاع رسانی مفید شما.
    به طور کلی از قوی ترین و کم خطر ترین قارچکش ها برای مهره داران و انسان بنومیل هست. دلایل خطرات ذکر شده در مورد استفاده از بنومیل و عدم تولید اون در آمریکا بیشتر به خاطر دوره کارنس بسیار طولانی اون به ویژه در خاکهای باز و خشک هست که بیش از ۱ سال هم میرسه. علاوه بر اون به بیشتر بی مهرگان مفید خاک هم صدمه میزنه. برخی قارچهای مفید همزیست با ریشه رو هم از بین میبره ولی از نظر سمیت برای انسان واقعا توی گروه خیلی کم خطر قرار میگیره.
    اون خانمی که یه غرامت سنگین از دو پونت دریافت کرد و بچه بدون چشم به دنیا اورده بوده حتما در معرض دوز بسیار بسیار بالای خوراکی بوده. درکل واسه استفاده توی باغبانی و گیاهان زینتی که خورده نمیشند یکی از بهترین هاست. اگرچه بیشتر کشاورزا توی ایران به دوره کارنس توجه نمیکنند و محصولات رو ترو تازه و نوبر به بازار ارایه می کنند و سم فروشی ها هم به هرکی پول بده سم میدن. سموم بسیار خطرناک دیگه ای غیر از بنومیل هست که باید واسه اونا نگران باشیم. ماندگاریش واسه کارای گیاه تزیینی یه مزیت هست.
    درکل نسبت به سم بسیار خطرناک مانکزب که توی ایران جواد شده بهتر هست.
    درکل اگه میخواین کم خطر و موثر باشه میتونیید از اکسی کلرور مس یا سولفات مس ۱% هم استفاده کنید که روی باکتری ها هم موثره و خطر سمیت کمی واسه انسان داره. البته بعضی قارچها رو کنترل نمیکنه.
    با سپاس از دوستان

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 6 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید