باروری ، بافت و PH خاک و نماتدها

در تازه ترین خبرنامه Field Crops CAT Alert دکتر Warncke  یک مقاله  منتشر کرده است با این موضوع تاثیر مقطعی  پتاسیم. بعد از خواندن این مقاله تحت تاثیر قرار گرفتم تا این مقاله را بنویسم .از انجایی که تمام نماتد های پارازیت گیاهی بخشی از وقت خود را در خاک می گذرانند و این خاک هم بستر رشد گیاهان است پس بنده تصمیم دارم برخی از فاکتورهای خاکی روی نماتد ها و تاثیر انها در گیاه را بیان کنم .

از سه عنصر گیاهی مهم ، پتاسیم به نظر می اید مهمترین عامل کاهش علائم خسارت توسط تغذیه نماتد است .پتاسیم چندین نقش در گیاه بر عهده دارد اما دو وظیفه اصلی پتاسیم در ارتباطات ابی و در دیواره سلولی است .با پتاسیم کافی در سلول ، دیواره سلولی ضخیم تر است که استحکام بیشتر سلول را باعث می شود .این تاثیر در رشد سلولی بطور طبیعی مقاومت به افات و بیماری ها را بهبود می بخشد .پتاسیم برای به حداقل رساندن استرس در گیاهان مهم است .تغذیه بافت گیاهی توسط نماتد های انگلی گیاهی بطور حتم باعث استرس در گیاه می شود .

برای تولید سویا در مزارع الوده به نماتد سیست سویا به مقدار نزدیک یا برابر با مزارع غیر الوده مقدار کافی پتاسیم مورد نیاز است . در مزارع الوده به نماتد سیست سویا ناتوانی در تامین پتاسیم کافی باعث تشدید جدی علائم خسارت نماتد و افزایش خسارت به محصول می شود .میزان پتاسیم در کاهش جمعیت نماتد سیست سویا تاثیری ندارد ولی باعث کاهش علائم خسارت می شود.

همچنین است برای نماتد گال ریشه در گیاهان میزبانشان . گرچه برخی از گونه های نماتد گال ریشه وضعیت متفاوتی دارند چون جمعیت این گونه های نماتد در ریشه گیاهانی که پتاسیم کافی دریافت نمی کردند کمتر از گیاهانی است که پتاسیم کافی دریافت کردند.پتاسیم برای اماس سلولی یا استحکام گیاه و همچنین انتقال اب به مسیر های طولانی در گیاه ضروری است.از انجایی که نماتد گره ریشه بافت چوب و ابکش را در گیاه میزبان تخریب می کنند ، حمل و نقل اب و مواد غذایی در گیاه دچار اختلال می شود از این رو گیاهان الوده به نماتد گال ریشه معمولا پزمرده یا ضعیف می روند .به علت رشد ضعیف این گیاهان نماتدها هم دچار کمبود مواد غذایی می شود . اگر گیاه در این شرایط ضعیف شود نماتد ها هم در کنار میزبان خود معمولا ضعیف می شوند .

در صورتی که شما می خواهید پتاسیم استفاده شده برای مزرعه را کاهش دهید مطمئن باشید که مزرعه به نماتد های زیان اور الوده نباشند .حتی در نبود نماتد های زیان اور ، دکتر وارنیک توضیح می دهند که در صورتی که شما کود پتاسیم را کاهش دهید یا اگر در صورت کمبود بحرانی پتاسیم نتوانید پتاسیم کافی را در اختیار گیاه قرار دهید کاهش محصول رخ خواهد داد .در صورتی که تعدادی نماتد زیان اور هم حضور داشته باشند ، بخصوص نماتد سیست سویا ، کاهش محصول شدید خواهد بود .

نماتد های پارازیت گیاهی می توانند در محدوده گسترده PH  خاک زنده بمانند .برخی نماتد ها عملاً به عنوان شاخصهای بیولوژیکی خاکهایی اسیدی ( PH پایین ) استفاده می شوند .فلزات در خاکهای اسیدی سیال تر هستند و این مسئله ممکن است باعث ایجاد سمیت فلزات سنگین در گیاه شود .در صورتی که پاتوژنها هم حضور داشته باشند خسارت شدیدی می تواند به محصول برسد .

بیشتر اطلاعات موجود تایید می کنند که محصول سویا با افزایش پی اچ خاک افزایش میابد . استثنا زمانی اتفاق می افتد که پی اچ خاک از ۷٫۴ بیشتر می شود احتمالا بدلیل کاهش دسترسی به اهن . گرچه در تحقیقاتی که در آیووا و ویسکانسین انجام شده ، ثابت شد که خاکهایی که پی اچ ۷ یا بیشتر دارند در مقایسه با زمینهایی که پی اچ ۵٫۹ – ۶٫۵ دارند غالباً دارای بیشترین تراکم جمعیت نماتد سیست سویا هستند.بهترین محدوده پی اچ برای سویا ۶ الی ۶٫۵ است .مزیت تولید ارقام مقاوم به نماتد سیست سویا در پی اچ بالا (۷٫۱ الی ۸ ) به بیشینه خود می رسد ( ۹٫۶ بوشلز بیشتر از ارقام حساس به نماتد برای ۳ سال) بیشتر از خاکهایی با پی اچ ۵٫۸ الی ۶٫۴ (با مزیت تولیدی ۱٫۴ بوشلز) و خاکهایی با پی اچ ۶٫۵ الی ۷ (با مزیت تولید ۵٫۶ روشلز) .مزیت تولیدی ارقام مقاوم سویا به نماتد سیست سویا به ارقام حساس بصورت عمومی با افزایش تراکم جمعیت نماتد سیست سویا افزایش میابد و پی اچ خاک نقش مهمی در این مسئله دارد .

بافت خاک نیز در تراکم جمعیت نماتد ها تاثیر دارد .بطور عمومی نماتدها خاک های ماسه ای را دوست دارند .هر چند ، نماتد ها در خاکها با هرگونه بافتی حظور دارند حتی بعضی خاکهای رسی را می پسندند.

 این استدلال وجود دارد که کشاورزانی که در زمینهای رسی کشت می کنند از دست نماتد سیست سویا در امان هستند ولی این تصور غلط است .

در اوایل سال ۱۹۹۰ ، زمانی که ما شروع کردیم به بررسی علائم نماتد سیست سویا در میشیگان ، کشاورزان معمولا علائم را محدود به مکانهایی با خاک ماسه ای یا مرزبندی ها یا مزارع ماسه ای گزارش می کردند . دلیل بروز این علائم در این نقاط این حقیقت است که نماتد سیست سویا در خاکهای ماسه ای و شنی نسبت به خاکهای رسی سریعتر به سطح خسارت اور می رسد.

یک مطالعه در فضای باز در اواسط دهه ۹۰ برای بررسی تاثیر بافت خاک بر تراکم جمعیتی نماتد سیست سویا انجام شد. حیرت انگیز نیست که نتایج مطالعه نشان داد که تراکم جمعیت نماتد سیست سویا در ماسه (۹۰ در صد ماسه) با سرعت بیشتر از ماسه لومی (۸۳ درصد ماسه) یا لومی ماسه ای (۷۶ درصد ماسه) گسترش میابد.برای مثال در یک پایلوت در طی اولین سال مطالعه ، تراکم جمعیت نماتد سیست سویا از ۲۵۰ عدد تخم در ۱۰۰ سانتیمتر مکعب در هنگام کاشت تا ۹۰۰۰۰ تخم در ۱۰۰ سانتیمتر مکعب در هنگام برداشت در بستر ماسه ای در یک رقم سویای حساس به نماتد سیست بود . در سومین تا چهارمین سال از مطالعه تراکم جمعیت نماتد سیست سویا در هر سه نوع خاک تقریبا یکسان بود.در این مطالعه متوجه شدند که نماتد سیست سویا می تواند در زمستان در خاکهای رسی بهتر از خاکهایی با بافت درشت تر زنده بماند .

در نتیجه کنترل نماتدهای پارازیت گیاهی معمولا به روشهای تلفیقی نیاز دارد .روشهای کنترل شیمیایی یا وجود ندارد یا بسیار کم هستند. در محصولات زراعی بخاطر هزینه نماتدکش ها استفاده انها از نظر اقتصادی توجیه چندانی ندارد.از این رو تاکتیکهای کشت بایستی خط اول مبارزه و مدیریت نماتدهای پارازیت گیاهی باشند.اهمیت نگهداری حاصلخیزی مناسب خاک و بهبود پی اچ خاک باعث کاهش تاثیر نماتد ها به خصوص نماتد سیست سویا می شود . چه از کودهای مرسوم یا کمپوست استفاده شود و چه کود دامی یا کمپوست ضایعات شهری ، این مهم است که سلامت خاک هر چه بیشتر حفظ شود تا خسارت پاتوژن ها و افات روی محصول کاهش یابد.

منبع : http://msue.anr.msu.edu/news/soil_fertility_ph_texture_and_nematodes

توسط : Fred Warner

 Michigan State University Extension, Diagnostic Services

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.2/10 (25 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: -4 (from 6 votes)
باروری ، بافت و PH خاک و نماتدها, ۵٫۲ out of 10 based on 25 ratings

۲ جواب برای “باروری ، بافت و PH خاک و نماتدها”

  1. درود محمدجان،مطالبت زیبا ،تجربی و قابل اجراست،کمی سوال در خصوص قلمه خشبی برام پیش اومده که بعد از کمی مطالعه در مطالبت،در جای مناسب میپرسم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. در خدمتم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید