استفاده از آسپرین برای گیاهان

چگونه آسپرین به گیاهان کمک می کند ؟

آسپرین معمولا برای رفع درد , تب , و التهاب در انسان استفاده می شود ولی این ماده در ابتدا در گیاهان کشف شد و اولین استفاده کننده از این ماده خود گیاهان هستند .درخت بید مقدار زیادی از اسید سالیسیلیک که ماده موثر آسپرین می باشد را در خود دارد .می توانید از شاخه های جوان این درخت برای به دست اوردن اسید سالیسیلیک استفاده کنید .روش کار ساده است شاخه های جوان را در بجوشانید یا شاخه ها را در اب گرم برای چند ساعت نگه دارید و سپس از این اب برای استفاده در گیاهان خود استفاده کنید .از این اب برای مصرف برای برطرف کردن سر درد نیز می شود استفاده کرد ولی این روش زیاد بهداشتی نیست که بخواهید برای مصارف انسانی استفاده کنید .سرخ پوستان امریکا از دم کرده شاخه های جوان این درخت برای برطرف کردن سر درد خود استفاده می کردند .شما می توانید از یک عدد قرص اسپرین نیز استفاده کنید و این قرص را در تقریباً ۳ لیتر اب مخلوط کنید .

اسید سالیسیلیک یک ماده گیاهی است که گیاهان برای دفع حشرات و بهبود بیماری ترشح می کنند .

مواد گیاهی در گیاهان متفاوت تاثیرات متفاوتی از خود نشان می دهند پس ابتدا این اب (به دست امده از قرص یا شاخه جوان) را در یک یا دو عدد از برگ گیاه خود ازمایش کنید اگر بعد از یک روز مشکلی در برگ از قبیل زرد شدن یا سوختن دیده نشد می توانید از این اب استفاده کنید .

محلول اسید سالیسیلیک یا اسپرین با اب را می توانید در چند مورد استفاده کنید :

  1. برای دفع حشرات یا رفع بیماری به صورت اسپری بر روی برگ ها یا مخلوط کردن با اب در موقع ابیاری تا در صورت وجود عوامل بیماری زا این عوامل را از بین ببرد یا تعدیل کند .به خاطر ماهیت ضد بیماری و اسیدی بودن این ماده استفاده زیاد اصلا توصیه نمی شود .
  2. برای گلدهی در برخی از گیاهان که با روش اسپری یا ابیاری می شود از این محلول استفاده کرد .
  3. برای افزایش ریشه دهی قلمه ها در اب , این ماده به خاطر اسیدی بودن و خصوصیت ضد عفونی کنندگی باعث حذف عوامل بیماری زا یا کاهش انها در اب قلمه ها شده و به قلمه ها اجازه می دهد بهتر ریشه زایی کنند .برای این مورد می توانید از چند قلمه شاخه جوان درخت بید استفاده کنید انها را خوب تمیز کنید و کنار قلمه های دیگر در اب قرار دهید بهتر است ابتدا این روش را در یک قلمه ازمایش کنید و سپس در بقیه استفاده کنید چون مواد گیاهی در مقادیر یکسان می توانند در گیاهان مختلف تاثیرات متفاوتی ایجاد کنند .
  4. برای افزایش عمر گلهای شاخه بریده به خاطر از بین بردن عوامل فاسد کننده گل شاخه بریده باعث افزایش طول عمر این گلها می شود و شادابی را به انها می بخشد .
  5. از این محلول می توانید برای خیساندن بذور نیز قبل از کاشت استفاده کنید بعد از کاشت نیز می توانید از این محلول برای ابیاری استفاده کنید تا جوانه زنی و رشد بهتر و سالمتری داشته باشید .

اسپری این محلول را می توانید هر ۲ یا ۳ هفته یک بار تکرار کنید .بهتر است از محلول تازه استفاده کنید .

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/10 (40 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 6 votes)
استفاده از آسپرین برای گیاهان, ۴٫۹ out of 10 based on 40 ratings

۲ جواب برای “استفاده از آسپرین برای گیاهان”

  1. سلام
    از نویسنده مطلب تشکر میکنم در مورد استفاده از آسپیرین در محلولپاشی چه غلظتی باید استفاده بشه؟ ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارید منو راهنمایی کنید

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.7/5 (3 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 2 votes)
  2. با سلام

    در مورد استفاده از هر نوع تنظیم کننده رشد گیاهی مانند اسپرین یا اسید سالیسیلیک باید دقت کافی صورت گیرد چون در گیاهان مختلف ممکنه تاثیرات مختلفی نشون داده بشه شما می تونید در یک گلدان از گیاه مورد نظر ابتدا این مواد رو ازمایش کنید و سپس برای تمام گیاهان استفاده کنید .می تونید از قرص های اسپرین استفاده کنید برای شروع یک قرص در یک لیتر اب حل کنید و استفاده کنید .گیاهان مختلف به مقادیر مختلف تنظیم کننده های رشد گیاهی واکنشهای مختلفی نشون می دن برخی گیاهان به مقادیر بسیار کم نیاز دارند و برخی به مقادیر زیاد البته زیاد هم در دنیای تنظیم کننده های گیاهی بسیار کم است مثلا همون یک قرص در یک لیتر اب شاید برای برخی گیاهان استرس زا باشه ولی در گیاه دیگه باعث تغییرات مفیدی بشه .من در تجربه شخصی از یک قرص در یک لیتر و غلظتهای بالاتر هم استفاده کردم ولی تاثیر منفی مشاهده نشد .

    موفق باشید

    محمد صادق

    گلشهر کرج

    ایران

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.5/5 (4 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -2 (from 2 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید