Lilium Candidum

نام علمی : Lilium Candidum
نام اینگلیسی : Madonna lily
جنس : Lilium



نام ایرانی : سوسن سفید (برخی موارد به اشتباه گل مریم هم گفته می شود)
این گیاه یکی از قدیمی ترین گلهای زینتی که از سالهای دور به علت زیبایی و عطر ان پرورش داده شده است این گیاه برخی موارد با گل مریم با نام اینگلیسی tuberose و نام علمی Polianthes tuberose که از خانواده آگاو می باشد اشتباه گرفته می شود .پیاز در سوسن سفید شبیه پیاز دیگر لیلیوم هاست ولی مقداری کوچکتر از پیاز ارقام تجاری .این گیاه دارای دو مرحله رشدی می باشد یعنی در اوایل پاییز شروع به تولید برگهای بزرگ و بدون ساقه می کند این برگها در پاییز و زمستان زنده می مانند و با فتوسنتز برای گلدهی در سال اینده آماده می شوند مرحله بعدی در بهاز اغاز می شود که ساقه رشد می کند و گلهای سفید و معطر خود را تولید می کند در مواردی ممکن است به علت آماده نبودن پیاز برای گلدهی ساقه رشد کند ولی گل تولید نشود که این مسئله در صورت خوب بودن شرایط رشدی در فصل های رشد بعد حل می شود و ساقه ها گل تولید می کنند .این ساقه ها بعد از گلدهی کم کم خشک شده و از بین می روند (مانند لیلیوم های دیگر) .
این گونه لیلیوم به بیماری های قارچی و ویروسی حساس می باشد بنابراین بایستی چند مورد مهم در مقابله با این بیماری ها را رعایت کرد :
۱٫ برای کوددهی باید از کود های شیمیایی و یا کودهای دامی کاملا پوسیده که شبیه به خاک نرم هستند استفاده کرد.
۲٫ از مخلوط کردن خاک و یا بستر مشکوک به الودگی قارچی با بستر این گیاه خودداری کنید
۳٫ استفاده از قارچ کشهای بیولوژیک و یا شیمیایی در زمانی که احتمال الودگی می رود مانند ضعیف شدن گیاهان و حالت و فرم غیر طبیعی ساقه و یا برگ ها و یا گل ها
۴٫ حذف گیاهانی که الودگی قارچی و یا ویروسی در انها مشاهده می شود الودگی ویروسی با تغییر رنگ برگ ها و بروز برگهای ابلق تشخیص داده می شود و الودگی قارچی معمولا با ضعف کلی در گیاه که نشان دهنده از بین رفتن پیاز یا ریشه پیاز است معلوم می شود و یا افتادن غنچه های گل و یا توقف رشد .
۵٫ استفاده از حشره کش های مناسب برای از بین بردن حشرات و افتهای مکنده که شیره گیاهان مکیده و تغذیه می کنند مانند انواع شته و مگس های سفید. در برخی موارد باید افت کشهای مناسبی را برای از بین بردن مگس های بسیار کوچک سیاه که در انگلیسی Fungus Gnats نامیده می شوند را استفاده کرد چون این مگس ها در خاک تخمگذاری (مخصوصا بسترهایی که تهویه بالایی دارند مانند خاک برگ یا پیت موس یا کوکوپیت) می کنند و لارو این حشرات با خوردن ریشه های گیاهان می تواند باعث انتقال بیماری از یک گیاه به گیاه دیگر شود و یا با تغذیه از ریشه گیاه باعث از بین رفتن خود گیاه شود (در گیاهان ضعیف و کوچک) .
خاستگاه : جنوب اروپا , خاورمیانه (یونان , ترکیه , فلسطین , لبنان و افغانستان )
طول ساقه : ۵۰ تا ۱۸۰ سانتیمتر
پیاز : ۷-۱۰ سانتیمتر با فلسهای سفید تا زرد با شکل نیزه ای تا بیضی
گلها : تا ۲۰ گل در یک خوشه که از هر پیاز یک شاخه رشد می کند با گلبرگهای سفید و نرم و معطر .بساک ها سبز رنگ و گرده نیز زرد روشن و معطر می باشد .
گیاه وحشی و ارقام معمولی موجود دیپلوئید بوده و دارای ۲۴ کروموزوم (۲n=24) می باشند (۱۲ عدد از پدر و ۱۲ عدد از مادر) .
بذر : بذور به صورت مستقیم جوانه زده و بعد از بزرگ شدن لپه که خارج از خاک رشد می کند پیاز خود را تولید می کند و سپس برگ دوم رشد می کند .در صورت ایجاد شایط رشدی خوب در سال دوم رشد می تواند اولین گلهای خود را تولید کند .
توضیح : بیشتر پیازهای موجود از یک پیاز منشع گرفته اند و قادر به تولید بذر نیستند چون این گونه لیلیوم خود عقیم است یعنی با گرده خودی و هر پیازی که از یک منبع تولید شده اند نمی تواند بذر تولید کند .
شرایط کاشت :
پیاز این گونه لیلیوم بایستی نزدیک به سطح خاک (عمق ۵ سانتیمتر) کاشته شود چون این گیاه در پاییز برگهای اولیه خود را تولید می کند و نیاز دارد که این برگها به سرعت به سطح زمین و نور برسند .زمان کاشت پیاز هم در اوایل پاییز است تا به گیاه اجازه تولید برگ های اولیه داده شود .
لیلیوم کاندیدیوم در فصل پاییز

روش تکثیر :
بذر و استفاده از فلس ها برای تولید گیاهان جدید مانند دیگر لیلیوم ها و پیازچه های موجود در روی ساقه گل دهنده که بعضی مواقع در قسمت زیر خاک رشد می کنند .برای اطلاعات بیشتر در رابطه با روش های تکثیر لیلیوم با بخش تکثیر لیلیوم مراجعه کنید .


می توانید از گرده این گلها برای گرده افشانی لیلیوم های آسیاتیک استفاده کنید و شانس خود را برای پرورش یک رقم جدید لیلیوم ازمایش کنید .

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.0/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
Lilium Candidum, 7.0 out of 10 based on 3 ratings

۶ جواب برای “Lilium Candidum”

  1. خیلی جالب بود کسی جای رو سراغ داره که از این نوع لیلیم بفروشن خیلی دوس دارم رو لیلیم دو رگه گیری انجام بدم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. این گونه پیازش باید تو ایران زیاد باشه و ممکنه به نام گل مریم هم فروخته بشه .سایت گلچی golchi.com رو اگر ببینید اونها دارن ولی الان نمی تونن بفرستن چون پیازهاشون رو کاشتند و گلدان ها زیر برف هستند من ازشون پرسیدم .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. هفته پیش رفتم ولی از این نوع ندیدم دوباره یه سری میزنم گل مریم هم پیازش رو محلات گرفتم ولی رشد نکرد نمیدونم شاید همونا باشن فردا یه نیگا به باغچه میندازم شاید پیازاش منده باشن ولی فکر نکم همون گل لیلیم سفید باشه چون پیازاش خیلی ارزون بود دونه ای ۱۰۰ تومن خریدم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. سلام

    این تصویر پیاز لیلیوم کاندیدوم هستش http://www.the-genus-lilium.com/images/Lilium/candidum_bulb01.jpg اندازه پیاز زیاد بزرگ نیست تقریباً قطرش ۵ سانتیمتر است و سفید رنگ شاید کمی زرد هم داشته باشه .قیمتش هم تو ایران زیاد نیست چون تکثیرش راحته و سرعت رشدش هم زیاد اما نمی دونم ۱۰۰ تومان دیگه خیلی ارزونه ! توی زمستان باید رشد کنه و بهار گل می ده تو تابستان باید خاکش خشک باشه تا گیاه سالم بمونه و خشک میشه تا دوباره توی پاییز و زمستان رشد خودش رو شروع کنه .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. الان پیاز لیلیوم کاندیدم رو دارین؟ میتونیم بخریم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  6. با سلام

    متاسفانه پیاز لیلیوم کاندیدیوم در فصل بهار که گیاه ساقه داده به بازار میاد که باعث میشه ساقه ها از بین بروند !
    در حال کار بر روی ارقام جدیدتر لیلیوم کاندیدوم هستم که در صورت موفقیت در تولید و تکثیر در وب سایت اطلاع رسانی خواهد شد ، ارقام کنونی قدیمی هستند و به سختی گل می دهند ( معمولا هر یکی دو سال یک بار) و این ارقام بدلیل تکثیر رویشی احتمالا دارای ویروسهای مختلفی هم هستند که همین باعث کاهش سرعت رشد اونها میشه .
    با تشکر
    باقری

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید