تکثیر لیلیوم بدون نیاز به پیاز

روش های تکثیر لیلیوم به غیر از کشت بافت نیاز به پیاز دارد چون تکثیر توسط تولید پیازچه در فلس های پیاز مادری صورت می گیرد و تنها روش کشت بافت است که می تواند برای تکثیر ارقام لیلیوم بدون نیاز به پیاز استفاده شود مثلا گل لیلیوم شاخه بریده ای که از گلفروشی می خرید و دوست دارید پیاز ان را داشته باشید اما چون اغلب این ارقام فقط در دسترس گلخانه داران هستند برای شما امکان دسترسی به پیاز ان رقم خاص وجود ندارد ولی در این مطلب شما را با روشی آشنا می کنم تا بتوانید بدون نیاز به روش کشت بافت از هر گل لیلیوم شاخه بریده ی تازه (البته ارقام آسیاتیک به این روش خوب جواب می دهند و انواع دیگر در این تکنیک ضعیف عمل می کنند) یا هر گیاه لیلیومی که دارای برگ های جوان و سالم باشد پیازچه تولید کنید این پیازچه ها از ۲ سال (ارقام آسیاتیک و لانگیفلوریوم و ترومپت) تا ۴ سال (فقط برای ارقام خاص) طول می کشد تا گل تولید کنند .

روش کار ساده است و مواد لازم ساده تر !

چیزایی که مورد نیاز است :

  1. مقداری ماسه ریز و تمیز یا پرلیت سایز ریز یا شن دریا که به خوبی شسته شده باشد .
  2. برگ لیلیوم
  3. مقداری هورمون ریشه زایی که اغلب به صورت پودر هستند ولی به صورت ژله و مایع نیز موجود می باشند که البته از نوع پودری اونها در ایران StimRoot , Rootune موجود هستند .در صورتی که هورمون NAA به صورت خالص هم موجود باشد می توانید استفاده کنید این هورمون در کشت بافت مورد استفاده قرار می گیرد و در باغبانی برای ریشه دار کردن قلمه ها یا افزایش ریشه دهی گیاهان و در لیلیوم باعث تولید پیازچه می شود .

مواد لازم را بسیار ساده می توانید تهیه کنید باید به یاد داشته باشید که هنگامی که برگ ها را جدا می کنید باید قسمت کوچکی از شاخه هم با برگ بماند و برگ هم جوان و سالم باشد .بعد از جدا کردن برگها انها را در هورمون ریشه فرو ببرید و بعد قسمت پایین برگها را در داخل ماسه یا پرلیت ریز فرو ببرید ماسه یا پرلیت باید مرطوب باشد .برای افزایش موفقیت و جلوگیری از آلودگی قارچی بهتر است قبل از جدا کردن برگ ها چند با با یک قارچ کش باغبانی مانند بنومیل محلول در اب گل شاخه بریده یا گیاه لیلیوم را اسپری کنید و بعد از یک روز برگها را جدا کنید .در این روش هر برگ مانند یک فلس عمل کرده و مانند فلس پیازچه تولید می کند .باید برگها را در مکانی قرار دهید که دور از نور خورشید باشد و مکان سایه و خنک بهترین مکان می باشد بهتر است که گلدانی که برگها در ان قرار دارند را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و سر کیسه را ببندید تا از خشک شدن برگها جلوگیری شود .تولید پیازچه یک یا دو ماه طول می کشد پس باید صبور باشید و عجله ای در بیرون اوردن برگها برای بازرسی نداشته باشید . بعد از چند ماه که پیازچه ها تشکیل شدند می توانید انها را همانطور که در مطالب دیگر سایت برای لیلیوم توضیح دادم بکارید با این روش می تونید از گلهای لیلیوم همسایه یا فامیل با اجازه اونها چند برگ بردارید و بدون نیاز به خرید پیاز گلهای لیلیوم خودتون رو پرورش بدین .

نکته :اگر می خواهید هورمون ریشه زایی بخرید هورمونهایی که دارای NAA هستند برای لیلیوم بهتر عمل می کنند هم در تولید پیازچه و هم در افزایش ریشه دهی پیازهای بالغ . در صورت استفاده زیاد این هورمون قسمت پیاز گیاه خوب رشد کرده ولی شاخه گلدهنده کوتاه باقی می ماند و گلها هم خوب رشد نخواهند کرد پس در همه چیز تعادل را باید رعایت کرد.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.7/10 (50 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +6 (from 10 votes)
تکثیر لیلیوم بدون نیاز به پیاز, ۵٫۷ out of 10 based on 50 ratings

۷ جواب برای “تکثیر لیلیوم بدون نیاز به پیاز”

  1. nice article

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (3 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 4 votes)
  2. سلام
    من این روش شما رو یک بار انجام دادم، ولی برگهام بعد از هفته ی اول بی حال شدن و بعد از مدتی کلا پژمرده شدن، فکر کنم یا برگها تازه نبودن یا محیط گرم بوده، فقط یه سوالی داشتم، شما برای این کار به نظرتون این NAA که با پودر تالک همراهه بهتره یا نوع مایعش؟
    من یه جایی خوندم، نوع مایع این مشکل رو داره که با تماس با بافت برگ، باعث خرابی اون میشه در حالی که پودرتالک باعث میشه فقط وارد آوندها بشه و از اونا بالا بره در حالی که یه جای دیگه خوندم، نوع مایع خیلی راحت تر توی بافت گیاه جریان پیدا میکنه و اثرپذیری بهتری داره. نظر شما چیه؟
    سپاسگزارم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.8/5 (5 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  3. با سلام

    این تکنیک مال من نیست و ترجمه شده از یک سایت خارجی هستش فرد نویسنده از پودر استفاده کرده بود .هورمون های مایع مشکلی که دارند اینه که به علت خیس کردن برگ و قلمه می تونن باعث جذب باکتری های بیماری زا و تجزیه کننده شوند که در قسمت پایین برگ و هر نوع قلمه دیگه باعث الودگی و فساد بافت پایینی گیاه میشه شاید اینطوری هم میشه گفت که برای استفاده از هورمون های مایع باید بستر مورد استفاده کاملا استریل باشه و رطوبت بستر هم باید کاملا دقیق حفظ بشه که کلاً کار سختیه .بستر باید تهویه مناسب داشته باشد و رطوبت محیط هم باید خوب باشد مکان خنک بهتر است چون باعث کاهش تبخیر اب از برگ ها میشه .اگه گیاه با پیاز در اختیار دارید بهتره برگ ها رو به خوبی برای چند هفته کود پاشی کنید البته به اندازه کم تا برگ ها هم سالم و هم قوی تر شوند اینطوری نتیجه بهتر خواهد بود و یک مسئله بزرگ هم اینه که این روش بیشتر در ارقام آسیاتیک موثر است و در ارقام دیگه کار خیلی سخت تر و نتیجه گیری بسیار کم خواهد بود چون ارقام اسیاتیک خصوصیت تولید پیازچه در دم برگهای خودشون به صورت فعال و نیمه فعال دارند و این خصوصیت در ارقام دیگه غیر فعال است و ۱۰۰% فعال کردنش هم سخت تر خواهد بود البته در کشت بافت فعال یا غیر فعال مهم نیست همه ارقام می تونند این خصوصیت رو داشته باشند.
    هورمون های پودری بهترن و اگر با قارچ کش های خاص به مقدار مناسب مخلوط بشن می تونن مکان بریده شده رو بپوشونن و با افزایش رشد و تکثیر سلولی در محل دم برگ باعث تولید ریشه و یا پیازچه شوند .من ۳ نوع هورمون ریشه زایی دارم دو نوع پودری و یک نوع مایع و نوع مایع تا حالا فقط باعث الودگی شده در حالی که نوع پودری برای قلمه های نرم بسیار موفق تر بوده .
    اگر رقم خاصی رو می خواهید تکثیر کنید مثلا برای یک پورژه تجاری و یا دانشگاهی دو روش دیگه می تونم براتون پیشنهاد بدم روش کشت بافت و روش استفاده از هورمون بر روی خود گیاه .هورمون NAA اگر به صورت منظم به روی برگ ها و ساقه لیلیوم اسپری بشه باعث تولید و یا افزایش تولید پیازچه های هوایی میشه این پیازچه ها معمولا در برخی ارقام به صورت طبیعی رشد می کنند ولی در بقیه ارقام این خصوصیت غیر فعال می مونه که با اسپری کردم هورمون NAA این خصوصیت رو میشه فعال کرد این تکنیک در ارقام آسیاتیک برای من موفق بود در رقم Navona و Tresur .البته در این روش رشد ساقه و تولید گل کاهش زیادی پیدا می کنه پس این روش رو نباید در گیاهانی که برای گل هاشون پرورش داده می شن استفاده کرد .روش کشت بافت روشیه که الان من برای تکثیر ۳ رقم اورینتال و یک رقم بین گونه ای اورینپت استفاده می کنم و می تونه سرعت تکثیر رو بالا ببره و در موقعی که پیاز در اختیارتون نیست از این روش هم برای تکثیر اون رقم استفاده کنید یکی از ارقام اورینتالی که من دارم کشت بافت می کنم رو من از گلفروشی خریدم به صورت شاخه بریده و تخمدان گلهاش رو کشت کردم و خیلی خوب به محیط درون شیشه ای جواب داد و الان چند تا پیازچه تکشیک شده و برای افزایش تکثیر فقط به محیط کشت جدید نیاز دارن .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. سلام
    اول باید بگم که از جواب سریع و کاملتون بی نهایت سپاسگزار و خوشحالم، شما آدم باسوادی هستین که از توضیح دادن چیزهایی که میدونین، هراسی ندارین.
    من این کارها رو صرفا برای سرگرمی میکنم، هیچ وقت درسی در موردشون نخوندم و به عنوان یه کار خیلی هیجان انگیز انجامشون میدم، شغلم چیز دیگه ایه که هیچ ربطی نداره ولی از یک سال پیش به این ور، سعی کردم روش کشت بافت رو توی خونه امتحان کنم، و مث کسایی که کورمال کورمال دارن میگردن، از این بازی لذت بردم، بدون اینکه هیچ چیز دقیقی در مورد اثر مواد مختلف بدونم، با همین فرمول های خونگی کشت بافت، امتحانهایی کردم، در بسیاری از دفعات به دلیل آلودگی و عدم استریل شدن کامل، بعد از مدتی محیط گیاهی تبدیل به محیط قارچی و باکتریایی شد!
    یکی دوبار هم موفق بودم، یه دانه ی خیلی قدیمی که قدرت باروریش رو از دست داده بود، مجبور به ریشه دهی کردم توی محیط، ولی احتمالا چون نه میدونستم دقیقا اون گیاه چیه و دقیقا محیطم یه چیز میانگین بود، برگ خیلی ضعیفی داد و موقع انقال به خاک صدمه خورد.
    ولی چیزهایی که اینجا یاد گرفتم باعث شده دوباره چند تا محیط کشت جدید راه بندازم ببینم چه نتیجه ای میگیرم.
    گشت لیلیوم توی محیط خیلی میتونه هیجان انگیز باشه، توی مقاله ها خونده بودم که گرده رو میشه کشت کرد و بسیار مناسبه برای اینکار، ولی نمی دونم که چه جوری باید استریلش کرد، امروز اگه کارها بذارن، روی این موضوع کمی سرچ میکنم ببینم چیزی به دست میارم!
    در ضمن، امروز کمی دارچین رو توی آب حل کردم و به عنوان قارچ کش استفاده کردم، میخوام ببینم چه نتیجه ای میده! باید خیلی جالب باشه!

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  5. با سلام

    اولا باید این رو بگم که من هیچ تحصیلاتی در مورد باغبانی و کشت بافت و این چیزا ندارم یعنی دیپلم رو هم نگرفتم و دیپلم ردی هستم .
    بیشتر اطلاعاتی رو که دارم یا از اینترنت به دست اوردم یا از توی کتاب های کشت بافت پس شما و هر کسه دیگه ای هم می تونه کشت بافت کنه .در مورد فرمولهای خانگی اشکالاتی هست که کار کشت بافت رو سخت می کنن البته همین فرمولها برای برخی گیاهان موثر هستند ولی برای خیلی از گیاهان دیگه این فرمول ها کارایی نداره چون یا چیزهایی کم داره و یا زیاد .
    در مورد استریل کردن ریز نمونه بسته به نوع ریز نمونه بهتره ۴ قسمت اب با یک قسمت وایتکس مخلوط کنید و ریز نمونه رو ۳ تا ۵ دقیقه توی محلول بزارید بهتره که ظرف رو تکون بدین تا خوب ری نمونه شسته شه .
    استفاده از پنس در اندازه مناسب و شیشه های کوتاه ولی عریض می تونه کار رو ساده تر و سریع تر کنه و هر چقدر سرعت بیشتر و کار راحت تر احتمال الودگی کمتر !سعی کنید عادت کنید تا در موقع کاشتن ریز نمونه تو محیط کشت لوله ازمایش به طرف پایین باشه یا حداقل در لوله با طرف بالا نباشه اینطوری احتمال الودگی باز هم کاهش پیدا می کنه .
    الان منتظر محیط کشت هستم که تو پاکستان گیر کرده و احتمال داره از اسپانیا هم بخرم اگه خدا رحم کنه و برسن شاید بشه با پست در حد نیم لیتر براتون بفرستم نیم لیتر تقریبا برای ۵۰ تا لوله ازمایش مناسبه برای هر لوله ازمایش ۱۰ میلی لیتر اینطوری می تونید در محیط کشت اصلی ازمایش کنید .امیدوارم بتونم محیط کشت ها رو تو سایت برای همه عرضه کنم چون با این قیمت های شرکت های اروپایی هیچ فردی تو خونه علاقه مند نمیشه که کشت بافت رو ازمایش کنه .

    اگر مشکلی در کشت بافت دارین بگین شاید بتونم کمکتون کنم البته من هنوز دارم روی لیلیوم کار می کنم اما اگه محیط کشت جدید برسه رز و ختمی و چند تا گیاه دیگه رو هم به لیست برنامه اضافه می کنم به امید خدا.
    دیگه نمیشه علم رو تو دانشگاه ها محدود کرد.
    موفق باشید
    محمد صادق

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.8/5 (4 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 3 votes)
  6. سلام

    من هم خیلی علاقه به گل و گیاه دارم ولی هیچ چیزی از باغبانی سر در نمیارم کاملا” مبتدی!!!

    من امسال عید یک گلدون لیلیوم خریدم الان محل اتصال برگ و ساقه پیاز هوایی زده و حتی پیازاش ریشه هم زدند حالا نمیدونم باید چیکارشون کنم؟؟ لطفا” کمکم کنید

    دوم اینکه یک لیلیوم شاخه بریده از گل فروشی خریدم خیلی دوست دارم تکثیرش کنم یعنی پیازش رو بدست بیارم ولی بلد نیستم بازم محتاج راهنمایتونم!!

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (2 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 4 votes)
  7. ممنونم از راهنماییتون

    من با اینکه مبتدی هستم هم میتونم کشت بافت انجام بدم؟

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.0/5 (5 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید