اولین بذر ختمی چینی

امروز بعد از تقریباً ۱۵ یا ۱۶ سال تلاش و گرده افشانی گلهای ختمی چینی موفق شدم اولین بذر خودم رو برداشت کنم .

در طی این همه سال هیچ میوه ای به طور کامل نرسیده بود و هیچ بذر بالغی تولید نشده بود ولی این بار تونستم ۵ بذر هیبرید ختمی چینی رو در طی بیشتر از ۲ ماه برداشت کنم .نمی دونم که آیا تا به حال در ایران کسی از ختمی چینی بذرگیری کرده یا نه ولی اونقدری که می دونم و تحقیق کردم این اولین باره البته در ایران , چون در کشورهای گرمسیری هیبریداسیون ختمی چینی یک مسئله عادی است و هر سال هزاران بذر تولید میشود که بعد از رشد در صورت داشتن خصوصیات خوب و بعد از طی ازمایش های مربوط به مقاومت به صورت تجاری وارد بازار می شود .در صورتی که اطلاعی از تولید بذر این گیاه در هر نقطه از ایران دارید لطفا اطلاع بدید تا این مطلب رو اصلاح کنم و کلمه اولین رو حذف کنم .این سومین موفقیت من در هیبریداسیون گیاهان زینتی است اولین یک رقم شمعدانی که در وسط برگ ها دارای برگهای دو رنگ است ولی هنوز از رنگ گلهای ان چیزی مشخص نیست و دومین موفقیت در هیبریداسیون لیلیوم های آسیاتیک و آورینتال و تولید بذر سالم بود که الان در مرحله اولین برگ هستند (آسیاتیک) و این هم سومین موفقیت در هیبریداسیون گونه های گیاهان زینتی .از سال آینده انشاالله ارقام جدید بیشتری را وارد پروژه هیبریداسیون لیلیوم می کنم ارقامی مثل Orienpet و هیبریداسیون بین گونه ای در جنس لیلیوم .

تصویر گل ختمی نارنجی ای که مشاهده می کنید تصویر گیاه مادر این بذر هاست و فقط نشاندهنده رنگ گل گیاه مادر می باشد و هیچ تضمینی برای رنگ گل بذرهای هیبرید وجود ندارد .در صورتی که شما هم می خواهید ختمی خود را گردهافشانی کنید نام یا رنگ گیاهی که از ان گرده بر میدارید را ثبت کنید تا در اینده بتونید از این اطلاعات استفاده کنید .این اطلاعات رو روی برچسبی بنویسید و بر روی ساقه میوه گلی که به عنوان مادر استفاده می کنید بچسبانید با تاریخ گرده افشانی.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (2 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 2 votes)
اولین بذر ختمی چینی, ۱۰٫۰ out of 10 based on 2 ratings

۴ جواب برای “اولین بذر ختمی چینی”

  1. سلام
    ارقامی که از ختمی چینی دارید و علاقه ای که به این گیاه دارید برای من جالب است و شاید نقطه مشترکی از ما باشد. علاوه بر ارقامی که دارید چند رقم دیگر نیز در کلکسیون ما موجود هستند. اگر علاقه ای داشتید می توانید با ما تماس بگیرید.

    موفق باشید
    حسن علی نژاد
    مازندران – ساری – مجتمع تولید گیاهان زینتی سیکاس

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. با سلام

    ممنونم که توی سایت نظر گذاشتین
    من علاقه ام به کل گیاهان گلدار است اما چون از چندین سال پیش ختمی قرمز داشتم به این گل علاقه ام بیشتر است من گلخانه یا مغازه گلفروشی ندارم و الان گلهای خودم رو تو خونه نگه می دارم چون اینجا اردبیل هستش و اب و هواش اصلا مناسب گلهای گرمسیری نیست تعداد ارقام من خیلی بیشتر است چون خیلی از ختمی های من هیبرید بذری هستند و هنوز بالغ نشده اند تا گل بدهند و چند تا ختمی خارجی هم که دارم هنوز گل نداده اند البته اگه تا بهار سال اینده تو شرایط خونه دوام بیاورند .
    من الان بیشتر رو لیلیوم فعال هستم چون بیشتر به هوای سرد اردبیل مقاومت دارند تا ختمی چینی البته با ز هم فعالیت من پرورش ارقام جدید اسیاتیک اورینتال ترومپت اورینپت و ارقام وحشی خارجی که بیشتر از ۲۰ گونه وحشی نادر که از طریق یک انجمن باغبانی خارجی بذرشون رو تهیه کردم و بیشتر بذر ها هنوز نرسیده اند که البته در صورت جوانه زنی موفق از ۲ تا ۵ سال زمان لازم دارن تا اولین گل رو تولید کنند .

    انشاالله در اینده برای تجاری کردن برخی از واریته های هیبرید جدید به کمک
    شما نیاز پیدا خواهم کرد

    با تشکر باقری
    اردبیل

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. با سلام اگر بخواهم تعدادی از انواع ختمی تهیه کنم باید چه کار کنم

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  4. با سلام
    من گیاه هام رو از مالزی تهیه کرده بودم و به علت حساسیت بالای این گیاهان به بیماری های ریشه اکثرشون از بین رفتند و بقیشون رو هم دادم به یکی از دوستان که گلخونه داره متاسفانه اکثرشون به رطوبت و شرایط خاک حساس هستند .
    اگر کسی بخواد بره مالزی از مالزی میشه تهیه کرد چون ختمی چینی گل ملی مالزی هستش .
    می شه قلمه هم وارد کرد اما باز هم مشکل حساس بودن و ضعیف بودن گیاه مشکل بزرگیه .
    اگر قصد فعالیت تجاری دارید تماس بگیرید تا شما رو با دوستام توی جزایر تاهیتی اشنا کنم و از اونها قلمه ارقام بسیار زیبا رو وارد کنید .
    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید