کاشت بذر آدنیوم

کاشت بذر آدنیوم

رز صحرایی یا آدنیوم اوبسوم یک گیاه قوی است که هوای گرم و خاک خشک را ترجیح می دهد .این گیاه بخوبی در گلدان در داخل خانه رشد می کنند چون می شود شرایط زیستی گیاه را بهتر و نزدیکتر به محیط طبیعی ان  شبیه سازی کرد.یکی از راههای پرورش ادنیوم کاشت بذر ان است . شما بایستی بذرها را در داخل خانه کشت کنید چون گیاهچه های بذری ادنیوم بسیار حساس و ظریف هستند و با آرامترین باد می افتند .

  1. تهیه بذر تازه از یک میوه از یک گیاه فعال .بذور تازه برای کشت بهتر هستند و احتمال بیشتری هست که بخوبی جوانه بزنند و رشد کنند اما بذر خشک و قدیمی کمتر جوانه می زنند و درصد کمتری از انها رشد می کنند .می توانید بذر تازه را از فروشگاه های باغبانی یا باغبانان اشنا تهیه کنید .
  2. زمانی که کپسولهای بذر در یک گیاه ظاهر می شوند بهتر است با یک سیم یا ریسمان انها را بپیچید تا بذرها بعد از رسیدن روی زمین نریزند چون اگر کپسول باز شود بذرها گم خواهند شد و نمی تونید گیاه جدیدی تولید کنید.
  3. زمانی که کپسول بذر رسید انها را قطع کنید ، انها حتما باید بخوبی رسیده باشند و بعد قطع شوند در غیر اینصورت ممکن است بذرها به بلوغ نرسیده باشند و که جوانه بزنند و رشد کنند .زمانی که کپسولها شروع به باز شدن کنند انها بخوبی رسیده اند و اماده چیدن هستند .انها را با یک چاغوی تیز یا قیچی قطع کنید .
  4. کپسولهای بذر را در یک جای صاف قرار دهید تا بخوبی خشک شود .

  5. ریسمان را از دور میوه باز کنید و با انگشت به ارامی میوه را باز کنید . هر میوه باید چندین بذر کرکدار داشته باشد.
  6. در صورتی که بذر را می خرید و یا بذرهای نگهداری شده را می کارید بهتر است که انها را قبل از کشت برای چند ساعت (حدود ۶ تا ۱۲ ساعت) در اب خیس کنید و بعد اقدام به کشت کنید .

کاشت بذر

  1. سینی کشت یا گلدان را اماده کنید از باز بودن سوراخ های ته گلدان یا سینی نشا اطمینان حاصل کنید این سوراخها لازم نیست بزرگ باشند فقط به اندازه ای که به تهویه خاک کمک کنند و اب داخل سینی یا گلدان باقی نماند .
  2. گلدان یا سینی کشت را با بستر کشت مناسب که تهویه بالایی دارد پر کنید ، بستر کشت مناسب برای ادنیوم می تواند ورمی کولیت (با ورمی کومپوست اشتباه گرفته نشود ) باشد یا مخلوطی از خاک ، ماسه و سنگ ریزه یا پرلیت با خاک باشد .
  3. بذرها را در روی سطح بستر با فاصله مناسب پخش کنید . اگر سینی کشت استفاده می کنید یا گلدانی که قطر ان حدود ۱۰ سانتیمتر است یک عدد بذر در هر گلدان یا هر خانه سینی کشت بگذارید ولی اگر گلدان بزرگ است می توانید با رعایت فاصله بذرها را روی خاک قرار دهید .
  4. بذرها را با لایه ای نازک از بستر کشت بپوشانید مواظب باشید که خاک زیادی روی بذرها را نپوشاند فقط به مقداری که بذرها تکان نخورند چون بذرها نباید در عمق زیاد کشت شوند .
  5. یک سینی یا ظرف عریض بزرگ را اب سنگ و اب پر کنید ، سنگها باید روی سینی را کاملا بپوشانند و اب نباید از سنگ ها بالاتر باشد .
  6. گلدان یا سینی نشا را روی سنگریزه ها قرار دهید . هر روز باید این اب تعویض شود تا بذرها بتوانند مقدار کافی اب را از زیر گلدان یا سینی جذب کنند .
  7. هر سه روز یک بار با یک سم پاش دستی اب روی بستر کشت اسپری کنید .تا زمانی که بتوان رطوبت سطح بستر را با انگشتان حس کرد اسپری کردن را ادامه دهید .
  8. گلدان یا سینی کشت را در روی یک پتوی برقی با دمای پایین قرار دهید . در طی مرحله جوانه زنی ، خاک و بذرها باید در دمایی بین ۲۷ تا ۲۹ درجه سانتیگراد قرار داشته باشند .بطور مرتب دمای خاک را با یک دماسنج بررسی کنید تا بتوانید دما رو بطور دقیق مدیریت کنید .
  9. زمانی که بذر ها جوانه زدند و دیده شدند ابیاری از بالا را قطع کنید در صورت رعایت نکات ذکر شده گیاهان باید در هفته اول یا دوم نمایان شوند و در این زمان باید ابیاری از بالا را قطع کنید ولی ابیاری از پایین در ماه اول باید ادامه داشته باشد .
  10. در مرحله بعد گیاهچه ها باید به گلدانی که برای مدت بیشتر در ان می مانند منتقل می شوند این زمانی است که انها ۶ برگ حقیقی دارند .

 

کشت نشاها

  1. یک گلدان با یک یا چند سوراخ تهویه در ته گلدان انتخاب کنید .گلدان باید حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر قطر داشته باشد. آدنیوم از اینکه ریشه هایش محدود باشد ناراحت نمی شود در حقیقت در این شرایط انها بهتر رشد می کنند . شما می بایست با بزرگ شدن گیاه گلدان ان را بزرگتر کنید .
  • گلدان سرامیکی بدون لعاب بهترین گزینه است چون خاک بین ابیاری ها می تواند خشک شود .
  • در صورتی که از گلدانهای سفالی استفاده می کنید بهتر است گلدانی انتخاب کنید که مقداری عریضتر از گلدان مناسب برای این سایز گیاه است تا فضای کافی برای رشد کافی ریشه ها داشته باشد چون معمولا گلدانهای سفالی بخاطر فشار ریشه های در حال گسترش ادنیوم می شکنند .

  1. گلدان را از بستر کشت مناسب با تهویه بالا پر کنید . بستر کشت مناسب مخلوطی به مقدار نصف سنگ ریزه های تیز و نصف دیگر بستر کشت آماده کاکتوس است.از استفاده از خاکهای رسی و سنگین اکیدا خوداری کنید چون تهویه بسیار کمی دارند و اب را بخوبی رد نمی کنند .آدنیوم خشک ماندن ریشه ها را ترجیح می دهد و ریشه های ان در صورتی که خاک برای مدت زیادی غرق اب شود فاسد می شوند .
  • سنگ ریزه تیز یا سنگ سیلیکا یا ماسه ساختمانی (در اندازه های درشت تر) دارای ذاویه های تیز و دندانه دار هستند و شبیه ماسه های اکواریومی هستند .این ماسه معمولا برای ساخت بتن استفاده می شود .

  1. مقدار کمی کود کند رها را با بستر کشت مخلوط کنید .برای محاسبه مقدار دقیق بهتر است روی بسته بدی کود را مطالعه کنید .
  2. یک حفره کوچک در وسط گلدان در بستر ایجاد کنید ، این حفره باید به اندازه گلدانی که اکنون نشا در ان رشد کرده عمیق باشد .
  3. به ارامی نشا را با بستر اطراف ریشه از گلدان نشا خارج کنید ، در صورتی که از سینی نشا برای پرورش نشا استفاده کرده اید اطراف هر خانه سینی نشا را به ارامی با انگشتانتان فشار دهید تا گیاهچه بذری و ریشه ها از سینی به ارامی جدا شوند .
  4. نشا را در حفره قرار بدهید و بستر کشت را روی ریشه های نشا بریزید و نشا را در جای خود به ارامی ثابت کنید .

 

نگهداری :

  1. گلدان را مکانی که نور کامل خورشید را دریافت می کند قرار دهید . پنجره جنوبی که نور زیادی دریافت می کند برای رشد این گیاه مناسب است ، ادنیوم شما بایستی حداقل ۸ ساعت در روز نور خورشید داشته باشد .
  2. در صورتی که نور خورشید کافی ندارید می توانید از نور مصنوعی استفاده کنید .می توانید گیاه خود را با فاصله ۱۵ سانتیمتر زیر لامپ های فلورسنت مخصوص رشد قرار دهید و بگذارید تا ۱۲ ساعت در روز نور فلورسنت داشته باشند .
  3. بطورت منظم به ادنیوم خود اب دهید . اجازه دهید خاک بین هر ابیاری کاملا خشک شود و و فقط زمانی اب دهید که با دست زدن حس کنید که ۲٫۵ تا ۵ سانتیمتر از سطح خاک خشک شده است .در زمانی که نیاز است به ارامی و کم ابیاری کنید فقط به مقداری که لازم است بطوری که خاک را مرطوب کنید بدون اشباع خاک از اب .
  4. گیاهان خود را گرم نگهدارید .دمای ایده ال روز برای ادنیوم ۲۴ تا ۲۹ درجه سانتیگراد است و دمای شبانه حدود ۸ درجه سانتیگراد است . هرگز اجازه ندهید دمای خاک از ۴ درجه سانتیگراد پایین تر رود چون در این دما به گیاه صدمه شدیدی وارد می شود و حتی ممکن است گیاه از بین برود.
  5. در طول رشد شما بایستی از کودهای مایع مناسب بطور منظم برای گیاه ادنیوم خود استفاده کنید .این کودها بعد از حل کردن در اب بصورت ابیاری استفاده کنید ، کوددهی را تا زمان گلدهی ادامه دهید . یک کود NPK 20 20 20 با میزان نصف غلظت توصیه شده برای رشد این گیاه مناسب است . کود NPK 20 20 20  دارای میزان برابر و متعادل نیتروژن ، فسفر و پتاسیم است .نیتروژن در تحریک رشد رویشی (تولید برگ و ساقه جدید) ، فسفر در کمک به رشد و توسعه سیستم ریشه و پتاسیم در ساخت غنچه ها و گلها نقش اساسی دارند .در صورتی که کود مصرفی شما تعادل ذکر شده را نداشته باشد ممکن است گیاهان به خوبی رشد نکنند .
  6. برنامه کود دهی را حتی بعد از گلدهی هم با مقدار ذکر شده ادامه دهید.
  • در فصل بهار گیاه خود را با کود حل شونده مناسب یک هفته در میان کوددهی کنید .
  • در فصل تابستان کود دهی با کود مایع را قطع کنید و فقط یک بار یک کود کند رهاشونده در روی بستر استقاده کنید .
  • در اوایل پاییز یک بار کود کند رهاشونده در روی بستر گلدان استفاده کنید .
  • در زمستان تا زمانی که می توانید دما را در ۲۷ درجه سانتیگراد نگهدارید می توانید چند بار با فاصله چند هفته کود مایع مناسب را استفاده کنید .
  • بعد از سه سال ، زمانی که گیاهان بالغ شدند بایستی کوددهی با کود مایع را قطع کنید و از این به بعد از کودهای کند رهاشونده می توانید استفاده کنید .

 

منبع :

http://www.wikihow.com/Plant-Desert-Rose-Seeds

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.1/10 (20 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 5 votes)
کاشت بذر آدنیوم, ۵٫۱ out of 10 based on 20 ratings

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید