پرلیت


پرلیت یک شیشه اتشفشانی غیر متبلور است که توانایی جذب اب به مقدار زیاد را داراست. پرلیت به صورت طبیعی ایجاد می شود و خاصیت منبسط شدن زیاد ان زمانی که به اندازه کافی گرم شود غیر عادیست.این ماده یک ماده معدنی صنعتی می باشد که به علت وزن سبک ان بعد از انبساط مورد استفاده قرار می گیرد .

خصوصیات :
زمانی که پرلیت را تا ۸۵۰ الی ۹۰۰ درجه سانتیگراد گرم می کنند پرلیت نرم شده اب موجود در ان بخار می شود و از ان خارج می شود و همین مسئله باعث انبساط مواد به ۷ الی ۱۶ برابر مقدار اولیه خود می شود. مواد منبسط شده به علت انعکاس نور توسط حبابهای گیر افتاده در پرلیت به رنگ سفید درخشان است .پرلیت به صورت خام دارای چگالی ۱۱۰۰ کیلوگرم در هر متر مکعب است در حالی که پرلیت منبسط شده دارای چگالی تقریباً ۳۰ الی ۱۵۰ کیلوگرم در متر مکعب است.مصارف :به علت قیمت پایین و وزن کم پرلیت در رشته های مختلفی از جمله نظامی و عایق کاری و کشاورزی استفاده می شود.
در باغبانی و کشاورزی پرلیت به عنوان اصلاح کننده خاک یا به طور تنها در سیستم های کشت هیدروپونیک (اب کشت) یا برای ریشه دهی در قلمه ها استفاده می شود.در هنگامی که برای اصلاح خاک استفاده می شود پرلیت باعث کاهش هدر رفت اب , کاهش فشردگی و افزایش زهکشی خاک شده و تبادلات هوایی در خاک را سهولت می بخشد.در سال ۲۰۰۷ ایالات متحده ۱۴% پرلیت تولیدی خود را در کشاورزی و باغبانی و ۶۰% را نیز در ساختمان سازی و غیره استفاده کرده است.
رلیت دائمی نیست و بعد از مدتی پودر شده و با خاک مخللوط می شود و باید دوباره به خاک پرلیت اضافه کرد.
پرلیت در اندازه ها مختلفی دانه بندی می شود که بسته به هدف و شرایط انتخاب می شود معمولا برای مخلوط کردن با خاک اندازه های متوسط و بزرگ استفاده می شوند ولی برای کشت هیدروپونیک از سایزهای کوچک.
پرلیت به علت افزایش زهکشی خاک می تواند باعث کاهش احتمال بیماری فساد ریشه و پیاز یا غده در گیاهان شود و با افزایش تبادلات هوایی در خاک و ریشه می تواند گیاهانی سالم تر برای شما به ارمغان بیاورد.
پرلیت نیز مانند بقیه بسترهای تجاری و غیر خاکی عاری از مواد مورد نیاز برای رشد گیاهان است بنابراین کشت در پرلیت خالی برای افراد غیر متخصص توصیه نمی شود چون کوددهی مناسب و کامل نیاز به یک برنامه مناسب برای هر گیاه خاص دارد بنابراین فقط از پرلیت برای مخلوط کردن با خاک گلدان ها و یا باغچه و ریشه دار کردن قلمه ها استفاده کنید.
منبع : سایت ویکی پدیا

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 6.5/10 (4 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +4 (from 4 votes)
پرلیت, ۶٫۵ out of 10 based on 4 ratings

۴ جواب برای “پرلیت”

  1. شاید بد نباشه این رو هم اضافه کرد که این روزها در ایران به شکل افراط گرایانه ای از پرلیت استفاده میشه، به این دلیل که خاک پرلیت دار خیلی سبکه و وارداتش به صرفه تره، مقدار زیادی از خاکهای وارداتی، پرلیت دار هستن و خیلی از باغبانها فکر میکنن این جزو لاینفک هر خاکی محسوب میشه، در حالی که برای خیلی از گیاه های گلدانی واقعا چیز خوبی نیست و در طولانی مدت، بعد از مرحله ی جوانه زنی سریع، عمر عملی گیاه رو کاهش میده.
    اگه اشتباه میگم، لطفا اصلاحم کنین.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. سلام
    پرلیت و بستر های تجاری دیگر به خاطر عاری بودن از پاتوژن های مختلف زیاد مورد توجه قرار می گیرند مخصوصا برای کشاورزی و گلخانه دارانی که تو کار تکثیر گلهای شاخه بریده و یا محصولاتی که به شیوه ی هیدروپونیک کشت می شن .خاک همیشه دارای انواع مختلف بیماری ها و حشرات و عوامل مشکل ساز دیگر مثل نماتد هاست که باعث ایجاد خسارت به تولید کننده می شن مثلا برای یک پرورش دهنده گل لیلیوم مهم نیست که محصولش تو خاک رشد کنه یا کوکوپیت براش مهمه که سالم و در اندازه مناسب و در وقت تعیین شده تو بازار باشه همین طور برای پرورش دهندگان رز و ذیگر گلهای شاخه بریده ولی در مورد گیاهانی که به عنوان غذا مصرف می شوند باید طعم و رنگ و اندازه میوه و یا محصول خیلی مهمه و این شرایط با وجود اینکه در کشت بدون خاک تامین می شوند اما محصولات (البته به نظر بنده) اورگانیک نخواهد بود. چیزی که همه باید در مورد باغبانی و کشاورزی یاد بگیرند (به خصوص خود بنده) اعتدال است چندین هفته پشت سر هم کود پاشی کردم گلهای خودم رو بدون دیدن هیچ گونه رشد ولی الان که کود پاشی رو کم کردم و بیشتر اوقات اون رو هم فراموش می کنم گلهام شروع به رشد کردند و کم کم دارند به فاز رشد فعال نزدیک می شن.الان در برخی از فروشگاه ها کوپیت و پرلیت به عنوان بستر اصلی فروخته میشه که با هم مخلوط میشن و برای تعویض خاک یا در هنگام تعویض گلدان به جای خاک مورد استفاده قرار می گیرند گیاهانی که این مواد برای اونها مورد استفاده قرار گرفته برای یک مدت چند ماه رشد خوبی دارند و سرعت رشدشون بالاتر میره ولی بعد از یک مدت به علت نبود مواد مورد نیاز رشد در این بستر ها گیاهان دچار مشکلات رشدی می شن که یا بلند و ضعیف می شن و یا علائم کمبود مواد معدنی رو نشون می دن مانند ک رنگ شدن برگ ها و کاهش رشد و تولید برگ هایی که مقدار کلروفیل کمی دارند این مشکلات با یک کود دهی خوب برای مدتی کاهش پیدا می کنه ولی چون کود دهی تخصصی نیست و کودها به صورت مخلوط استفاده می شن بعد از مدتی احتمالش زیاده که بستر دارای مقدار زیادی از یک عنصر باشه که طی کود دهی های بلند مدت هر بار در بستر انباشته شده و در نهایت باعث قطع رشد و یا فساد ریشه خواهد شد.
    کلمه ای که در اینگلیسی برای بستر گیاهان استفاده میشه یعنی همون Potting Mix کلمه مناسبی هستش چون این رو می رسونه که گیاه به یک بستر مخلوط نیاز داره و نه فقط به کوکوپیت یا پیت ماس و یا پرلیت .من تاثیر افزایش رشد در بسترهای حاوی پرلیت رو خودم تجربه کردم در شمعدانی های بذری و قلمه ای اما هیچ وقت نباید در استفاده از این بستر ها زیاده روی کرد چون این بستر ها به علت افزایش زهکشی بستر باعث اسانتر شدن رفت و امد حشراتی که برای تخم گذاری وارد گلدان می شوند نیز خواهد شد و این مسئله نه تنها حشرات بلکه کنه ها را نیز شامل می شود پس استفاده از حشره کش ها و کنه کش ها در این بستر ها هم احتمالا نیاز خواهد شد هیچ چیزی بدون ضرر نخواهد بود فقط باید مواظب بود .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. دوست گرامی سلام از اینکه برای من این امکان را برقرار کردید تا با شما آشنا شوم ممنونم. پرلیت را از کجا میتونم تهیه کنم ؟ جایی را سراغ دارید.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  4. سلام

    پرلیت در شهر تهران باید توی گلفروشی هایی که گل گلدانی می فروشند موجود باشه اگه نبود می تونید از این سایت تهیه کنید. می تونید هم بصورت بسته بندی کوچک و هم کیسه های فله تهیه کنید .
    http://www.golchi.com/
    این گلفروشی در اردبیل است ولی اجناس رو به کل ایران می فرستند .
    موفق باشید
    محمد صادق باقری

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید