اسکابیوزا کوکازیکا

چگونه اسکابیوزا کوکازیکا پرورش دهیم

گلهای بزرگ و بنفش کمرنگ تا ابی گیاه اسکابیوزا کوکازیکا برای ۱۵۰ سال و بیشتر یک گل شاخه بریده ثابت بوده است .اما این گلهای مجلل می توانند در زیباتر کردن باغ با گلهای دیگر مشارکت کنند در کنار قرار گرفتن در یک دسته گل.زیبایی این گیاهان از اوایل تیر ماه تا اوایل مهر ماه چشمها را به طرف خود جذب می کند زمانی که رنگ زرد افتابی و نارنجی چیره است .حظور زیبایی بخش انها یادگار افول تابستان است .


اسکابیوزا یکی از اعضای خوانواده Dipsacaceae است .برخی گونه های اسکابیوزا بخصوص اسکابیوزاهای کوچک مانند S. columbaria و اسکابیوزای شیرین مدیترانه ای (S. atropurpurea) به ارقام مورد علاقه باغبانان تبدیل شده اند .اسکابیوزا کوکازیکا در سال ۱۸۰۳ بعد از جمع اوری بذر از منقطه قفقاز و ارسال ان به جورج لودیگس (George Loddiges) به انگلستان معرفی شد .در طبیعت این گیاه در علفزارهای خنک پیدا می شود و در باغها نیز این گیاه در زمانی که گرمای تابستان رو به افول است به اوج شکوفایی خود می رسد .

گلهای این گیاهان دارای شهد زیادی است بنابراین این گلها برای بسیاری از حشرات بخصوص برای زنبور ها ، پروانه ها و بید ها جذاب هستند . اسکابیوزا کولومباریا در تابستان گل می دهد این گونه  بصورت متراکم رشد می کند . برگها زیبا با ساقه های سیمی هستند .اما شاید بهترین رقم گل کوچک اسکابیوزا واریته عقیم باترفلای بلو (Butterfly Blue) باشد این رقم برخی اوقات با نام اشتباه اریش پرپتوال (Irish Perpetual)   فروخته می شود .این رقم از اواسط خرداد تا اواخر پاییز بصورت دنباله دار گل می دهند .

اولین اسکابیوزا گونه ای با گلهای کوچک به نام S. atropurpurea بود که در سال ۱۵۹۱ معرفی شد .این گونه از مناطق گرمتر جنوب اروپا وارد شد .عموما در رنگهای تیره وجود دارد برای همین نام عمومی “بیوه سوگوار” را به این گونه دادند .این گونه به عنوان یک گونه چند ساله با عمر کوتاه ثبت شده است .برخی شرکتهای فروش بذر مخلوطی از بذور انواع تیره و سفید یا نوعی به رنگ آلو را با نام هایی مثل موزیکال اسکور (Musical Score) و ‘Beaujolais Bonnets’ ارائه می کنند.یک نوع دیگر نیز به نام ‘Chile Black’ وجود دارد این انواع اتروپورپورا دارای پرچمهای سفید هستند که گلهای تیره را می ارایند .

دیگر انواع باغی اسکابیوزا شامل نوع Cephalaria gigantean می باشد که در خرداد ماه به گل می رود .شاخه های بلند با گلهای زرد لیمویی از غنچه هایی سبز بیرون می ایند بسیار شگفت اور خواهند بود اگر فضای کافی برای انها داشته باشید.

خصوصیات گیاه :

زمان کشت گیاهان این جنس در فصل بهار است که بسته به نوع تکثیر (بذر ی تقسیم بوته ) گیاهان تولید شده باید از اوایل تا اواسط بهار کاشته شوند.ارتفاع این گیاهان معمولا از ۵۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر است و حدود ۱۰ تا ۵۰ سانتیمتر را نیز پوشش می دهند، مقاومت خوبی معمولا در برابر سرما دارند .

روشهای تکثیر :

بذر : می توانید بذور جمع اوری شده را در اواخر زمستان تا اوایل تابستان در بستری مناسب در گلخانه بکارید ، جوانه زنی بذور از ۱۰ تا ۳۰ روز در دمای ۲۱ الی ۲۴ درجه سانتیگراد طول می کشد .زمانی که به اندازه ای رسیدند که امکان انتقالشان وجود داشت می توانید به گلدانهای ۷٫۵ سانتیمتری منتقل کنید و بعد از رشد کافی و فرا رسیدن زمان مناسب گیاهان را به زمین اصلی منتقل کنید .

قلمه : می توانید در فصل تابستان از ساقه اصلی گیاه قلمه بردارید .

تقسیم بوته : بهترین زمان برای تقسیم بوته در اوایل بهار است .بهتر است اسکابیوزا را هر ۳ سال یک بار در اورده و تقسیم کنید .

بیماری و افات :

اسکابیوزا ها بطور عمومی بدون افت و بیماری هستند ولی ممکن است برخی ارقام به بیماری کپک پودری الوده شوند .

چگونه پرورش دهیم

همه اسکابیوز ها خاکی با تهویه خوب و مکانی افتابی را ترجیح می دهند می توانند در خاکهای قلیایی نیز رشد کنند ولی خاکهای اسیدی را ترجیح می دهند .این گیاهان هوای سرد و زمستان مرطوب را دوست ندارند.زمستان بسیار مرطوب و تهویه کم خاک باعث از بین رفتن اسکابیوزا می شود پس افزودن سنگریزه در فصل پاییز به روی بستر کاشت به تهویه سطحی خاک و سالم ماندن گیاه کمک می کند . این گیاهان با هوای گرم و مرطوب نیز میانه خوبی ندارند و در مناطق معتدل بهتر رشد می کنند .

اسکابیوزا کوکازیکا ساقه های بلندی دارد که هر کدام یک گل بزرگ تولید می کنند اما اگر شما ساقه گلدهنده در حال مرگ را از پایینترین گره قطع کنید ، اندکی پایینتر ، دو ساقه کوتاه تر گلدهنده جدید از گره های کناری ساقه رشد خواهند کرد .

حذف گلهای خشک شده و ساقه های مرده گیاه را برای گلدهی بیشتر و بیشتر تحریک می کند و اگر شما این کار را ادامه دهید گیاه بصورت مداوم گل خواهد داد.بیشتر اسکابیوزا ها و جنس های نزدیک به این جنس اگر گلها را قطع نکنید بوفور بذر تولید می کنند.بذور در فصل پاییز جمع اوری می شوند و بعد از خشک شدن در فصل بهار سال اینده بدون از دست دادن قدرت جوانه زنی کاشته شوند .

هر دو گونه اسکابیوزا کوکازیکا و اسکابیوزا اتروپورپورا در صورتی که در اواخر اسفند ماه تا اواسط فروردین در شرایط گلخانه ای کاشته شوند می توانند در سال اول کشت به گلدهی برسند ، بذور به اسانی جوانه می زنند .ارقام انتخابی مانند ‘Clive Greaves’ باید از طریق تقسیم بوته تکثیر شوند تا تفرق صفات در تکثیر این ارقام رخ ندهد چون در صورت تکثیر از طریق بذر گیاهچه های بذری دارای تفرق صفات خواهند بود .

گیاهان همراه مناسب

اسکابیوزا گیاهان بسیار خوبی برای ارقام دیر گلده رز هستند .رنگ ابی کمرنگ گلهای رقم ‘Clive Greaves’ می تواند گلهای رز با رنگ کرمی و رنگ زرد مایل به نارنجی را برجسته تر کند .این گیاهان می توانند به عنوان گیاهان با ارزشی برای باغی که برای گل شاخه بریده استفاده می شود نیز باشند .گیاه penstemon با گلهای کوچک نیز همراه با رقم ‘Clive Greaves’ می تواند در زیبایی باغ شما مفید باشد همچنین ارقام ‘Blackbird’ و ‘Evelyn’ هم با گلهایی با رنگ صورتی و داشتن نشانهای قرمز کنتراست بسیار زیبایی ایجاد می کنند .

رنگ ابی همچنین بسیار زیباتر جلوه می کند زمانی که  با رنگ ارغوانی برگها در تضاد باشد پس پرورش یک سدوم قائم مثل ‘Purple Emperor’، ‘Xenox’  یا  ‘Karfunkelstein’با اسکابیوزا هر دو گیاه را نمایانتر می کند .

منبع :

The Telegraph :How to grow: Scabiosa caucasica

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.3/10 (3 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +2 (from 2 votes)
اسکابیوزا کوکازیکا, ۵٫۳ out of 10 based on 3 ratings

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید