اتاقک کشت برای نگهداری و پرورش گیاهان کشت بافتی

ساخت اتاقک رشد برای کشت بافت و پرورش گیاهان حساس

لوازم مورد نیاز :
چراغ های LED یا مهتابی در اندازه مناسب
فیبرهای اماده برای نصب LED  ها
یک یخچال و یا فریزر کهنه و دست دوم


برای ساخت یک اتاق رشد بسته به میزان مهارت شما در کار با کیت های الکترونیکی کار می تواند سخت یا اسان باشد که در هر صورتی کار زیاد سخت نخواهد بود .لوازم کار با کیتهای ساده ی LED  اصلا گران نیست  و می توانید از بازار به سادگی تهیه کنید خدا رو شکر که کار عملی با کیتهای الکترونیکی ساده توی مدارس هم شروع شده پس از نظر ساخت سیستم روشنایی مشکلی وجود ندارد .شما می توانید با مقداری هزینه ء بیشتر سیستم روشنایی رو به تایمر هم مجهز کنید تا شب و روز رو برای گیاهانتون هم شبیه سازی کنید که برای کشت بافت و بیشتر گیاهان معمولا ۱۶ ساعت دوره روشنایی (روز) و ۸ ساعت تاریکی (شب) استفاده می شود .سیستم روشنایی با LED  ها با وجود هزینه بالا در مرحله ساخت (هزینه خود LED  ها) ولی به علت کم مصرف بودن و طول عمر بیشتر و تولید گرمای بسیار کمتر به لامپهای مهتابی ارجعیت دارند برای مثال روشنایی بالای یخچال با داشتن ۲۲۰ LED تقریباً ۳۳ هزار تومان هزینه داشته (با هزینه فیبر مدار چاپی و مقاومت) ولی یک لامژ مهتابی سایز کوچک (اگر در این فضا جا بگیرد) در حدود ۵ یا ۶ هزار تومان هزینه اولیه دارد ولی حرارتی که در این محیط بسته ایجاد می کند باعث افزایش شدید دمای محیط اتاق رشد می شود که باعث از بین رفتن گیاهان می شود مگر اینکه یک سیستم تهویه هم برای این اتاقک طراحی کنید با در نظر گرفتن قیمت نهایی این اتاقک کشت و مقایسه ان با یک اتاقک رشد و یا ژرمیناتور تجاری در سایز مشابه می تونید به اهمیت ساخت وسایلی مانند این در خانه پی می برید .البته من قیمت دقیقی از موارد مشابه و تجاری در دست ندارم اما حداقل ۱۰-۲۰ برابر قیمت تمام شده این اتاقک خواهد بود یعنی چند میلیون تومان در مقایسه با تقریباً ۱۵۰ هزار تومان برای روشنایی تمامی ردیف ها با تایمر الکترونیک قابل کنترل و خود یخچال دست دوم.
البته نباید فراموش کرد که اتاقک های کشت تجاری دارای امکانات بیشتری از جمله کنترل رطوبت و دما و میزان اکسیژن و دی اکسید کربن هم هستند ولی برای یک فعالیت کشت بافت غیر تجاری و یا در اندازه کم در صورتی که از نیازهای گیاه مورد نظر اگاهی داشته باشید و بتونید این نیازها رو با محیط کشت مناسب تامین کنید این نقص های موجود هم مقداری برطرف می شوند .  این کار بیشتر به سلیقه و ابتکار شما بستگی دارد و با کمی ابتکار بیشتر می شه نقص ها رو هم برطرف کرد مثلا با نصب یک فن کامپیوتر به دیوار یخچال میشه گردش مصنوعی هوا رو ایجاد کرد و باعث یکنواخت شدن دمای اتاق رشد شد که انرژی زیادی هم مصرف نمی شود . از این اتاقک رشد می شود به عنوان یک وسیله برای بهبود شرایط کشت بافت در خانه و افزایش رشد گیاهچه ها استفاده کرد .تعداد گیاهچه هایی که می توانید با این وسیله تولید کنید بستگی به اندازه  یخچال شما دارد و البته بسته به سایز گیاهچه ها و اندازه شیشه های مورد استفاده .بنده اکنون تقریباً ۴۰۰ شیشه با تقریباً ۴۵۰ الی ۵۰۰پیازچه لیلیوم در این اتاقک کشت دارم که برای ۱۰۰۰ شیشه و بیشتر هم جا داره .
در صورتی که سوالی در رابطه با ساخت یک وسیله مشابه داشته باشید از طریق قسمت تماس با ما می توانید با مدیریت تماس بگیرید و یا کامنت بگزارید .

تصویر کشت بافت لیلیوم هیبرید تتراپلوئید

تصویر کشت بافت و تکثیر سوسن چلچراغ در همین اتاقک کشت

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 7.4/10 (11 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +5 (from 9 votes)
اتاقک کشت برای نگهداری و پرورش گیاهان کشت بافتی, ۷٫۴ out of 10 based on 11 ratings

۱۳ جواب برای “اتاقک کشت برای نگهداری و پرورش گیاهان کشت بافتی”

  1. با سلام

    من تو این اتاق کشت هیچ سنسوری استفاده نکردم چون نمیشه رطوبت و دما رو زیاد کنترل کرد .اما دماسنج الکترونیکی نصب کردم روش شما می تونید ال ای دی ها رو روی فیبرهای اماده ای که توی بازار هست نسب کنید و لحیم کاری هم راحته از فروشنده فیبر و ال ای دی می تونید مقاومت و یک اداپتور مناسب هم بخرید بهتره که برای فروشنده توضیح بدین که چقدر ال ای دی لازم دارید برای کارتون تا اداپتور و مقاومت مناسب رو بهتون بده .من برای رطوبت کاری نکرم ولی توی اینترنت یک رطوبت ساز اولتراسونیک وجود داره که قیمتش هم مناسب است که بدون ایجاد گرما رطوبت ایجاد می کنه و این هم بستگی به هدف شما داره که ایا می خواهید گیاه رو در بستر اصلی کشت کنید یا این اتاق رو برای گیاهان کشت بافتی و شیشه ها می خواهید اگر برای کت بافت می خواهید نیاز چندانی به رطوبت ساز نیست چون ریز نمونه ها توی شیشه هستند .
    اگر هم برای گیاهان معمولی در بستر عادی می خواهید می تونید با گذاشتن مقداری اب زیر سینی های کشت رطوبت رو زیاد کنید یک رطوبت سنج هم بخرید خوبه من الان توی شرکتی کار می کنم که کارش کشت بافته برای گیاهانی که از شیشه در میاریم از نایلون برای پوشوندن گیاهان استفاده می کنیم تا رطوبت محیط بالا باشه و هزینه بر هم نباشه یعنی هر گلدان یا چند گلدان رو در یک نایلون پلاستیکی و شفاف قرار بدین و درش رو ببندید ولی بعضی وقتا بازش کنید تا رطوبت زیاد بالا نره که باعث قارچ زدگی میشه .
    این بخش های سنسور گذاشتن زیاد حرفه ای هستند که کار مربوط به تخصص من نیست و من بدون هیچ سنسوری این اتاق کشت رو ساختم یعنی فقط اون چیزی که می بینید استفاده شده با یک تایمر برای کنترل روشن و خاموش کردن ال ای دی ها می تونید از یک فن کامپیوتر که خیلی ارزون هم هست برای تهویه توی اتاق استفاده کنید تا دما هم یکنواخت باشه در همه جای اتاق کشت ال ای دی ها گرمای کمی می سازند که زمانی که روشن هستند برای گرم کردن محیط بسته ی اتاق رشد کافیه البته اگه این اتاق کشت درون خانه باشه .
    فیبر های مدار چاپی باید نواری باشند تا بتونید راحت نسبش کنید و یک مقاومت هم در ابتدای هر ردیف ال ای دی لازمه البته فیبر ها می تونند مدار های مختلفی داشته باشند .
    اگر نتونستید فیبر مناسبی پیدا کنید بگین تا براتون شکل مدارش رو بکشم و شما از باید اون رو سفارش بدین تا براتون بسازن چون من الان توی کرج هستم و به فیبرهام تو اردبیل دسترسی ندارم که بتونم عکس خوبی براتون بفرستم ازشون .
    اگر نتونستید ال ای دی ها رو خوب درست کنید بهتره بدین یکی که وارد تره این ها رو براتون درست کنه و مقاوت هاش رو هم سر جاشون بزاره و ازمایش کنه براتون برای گیاهان برگ دار بهتره از رنگ ابی و قرمز استفاده نکنید چون ریز نمونه های رز در زیر این ال ای دی ها خراب شدند در حالی که در نور معمولی اتاق بدون ال ای دی زنده بودند پس بهتره از دو نوع ال ای دی سفید گرم و سفید سرد یا سفید معمولی استفاده کنید البته این ۱۰۰% به معنی مفید نبودن اونها نیست ولی این تجربه ای بود که من کسب کردم اما نور سفید زیاد استفاده میشه توی اتاق های رشد .
    موفق باشید
    محمد صادق
    ایران
    اردبیل

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  2. لطفا در صورت داشتن سوال و استفاده از قسمت تماس با ما ایمیلتان را درست تایپ کنید .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 1.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. باسلام و خسته نباشید اگر براتون امکان دارد شماره تماس برای من بگذارید تا تلفنی با شما تماس بگیرم چون من کلاً آماتور هستم، اگر امکان نداشت من مجدداً ایمیل می فرستم با تشکر برزه کار

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. با سلام
    ممنون از مطالب
    من می خواستم روشنایی برای گیاهان با استفاده از ال ای دی درست کنم اگر امکان داره مشخصات فنی ال ای دی هایی که برای این کار لازم هست رو بفرمایید
    اعم از رنگ و نوع و همچنین وات و… (توی مطالب به همچین چیزی بر نخوردم)
    با تشکر

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  5. با سلام

    نوع ال ای دی ها خیلی مهمه و رنگش هم خیلی بیشتر من برای لیلیوم این ال ای دی ها رو استفاده کردم و خیلی خوب بود اما وقتی دو گیاهچه رز رو در این اتاقک رشد قرار دادم تو چند روز گیاهچه هایی که بدون نور مصنوعی تو اتاق سالم بودند زیر این ال ای دی ها از بین رفتند .
    پس یک تحقیق کوچک هم نیاز دارید من خودم ابتدا تحقیقش رو کرده بودم برای لیلیوم
    نوع ال ای دی
    http://media.digikey.com/Photos/Seoul%20Semi/LW514.jpg
    ۵mm round LED
    البته قدرت ال ای دی رو باید ابتدا موقع خرید بررسی کنید و چون ال ای دی ها خیلی از نظر قدرت با هم فرق دارند در حالی که شکلشون فرقی نداره حتی قیمتشون هم همینطور .
    نوع سفید معمول تره ولی رنگ های ابی و قرمز برای گیاهان خاص بعد از تحقیق میشه استفاده کرد .فیبرهای اماده هم تو بازار موجود است .و مقاومت ۱۰ کیلو هم میشه استفاده کرد برای اتصالات تو این فیبر ها و البته یک اداپتور هم لازمه .
    یک مشورت کوچک با خود فروشنده اگه قابل اعتماد باشد هم برای خرید ال ای دی ها مفید است چون کیفیت ال ای دی ها خیلی مهمه من شخصا با مشکل خراب شدن ال ای دی ها مواجه بودم که هر چند روز یک بار بعضی ال ای دی های بی کیفیت از بین رفتند و مجبور به تعویضشون شدم .
    اگر لازم باشه بگین تا عکس بهتری براتون بفرستم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 4.5/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  6. ممنون از جواب مفصل و سریع شما
    پاینده باشید

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  7. با سلام
    می خواستم در صورت امکان یه ارتباطی با شما برقرار کنم تادر مورد راه اندازی یه آزمایشگاه کشت بافت گیاهی ازتون مشاوره بگیرم
    این شماره تماس منه ۰۹۳۸۷۶۶۳۲۶۱
    اگه سریعتر جواب بدین ازتون ممنون میشم

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  8. سلام
    اگر براتون امکان داره میخاستم با من تماس بگیرید تا در مورد ازمایشگاه کشت بافت با شما صحبت کنم
    ۰۹۱۷*******

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  9. سلام،خسته نباشید.مىخواستم بپرسم نقش یخچال برای اتاقک کشت چیه؟یخچال شما چه سایزی داره؟هر ۱لیتر محىط کشت برای چندتا لوله کافیه؟شما اطلاعاتی از کشت بافت درختان جنگلی و مرکبات دارید؟مرسى

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  10. با سلام

    نقش یخچال برای اتاق کشت تقریباً هیچ ! این یخچال فقط یک یخچال بدون موتور و اضافات است یعنی فقط بدنه یخچال را دارد که برای حفظ دمای شیشه ها بسیار مناسب است چون خود یخچال دارای عایقبندی در دیوارهای خود است .
    فضای قابل استفاده حدود ۶۰ در ۱۰۰ سانتیمتر است. احتمال داره بعد از افزایش تعداد کشتهام از کمدهای چوبی یا چیزهای مشابه هم برای نگهداری کشت هام استفاده کنم چون کم کم فضای داخل یخچال داره پر میشه مخصوصا با افزایش انواع ظروف کشت (ارلن ها و فالکون های ۵۰ سی سی و لوله های ازمایش )
    در لوله های ازمایش ۱۶ در ۱۰۰ حدود ۵ میلی لیتر محیط کشت می تونید بریزید که جا برای ریزنمونه هم باشه
    در فالکون های ۵۰ حدود ۱۵ میلی لیتر محیط کشت
    در لوله های ازمایش بزرگتر از لوله های ۱۶ در ۱۰۰ حدود ۱۰ میلی لیتر
    یه تجربه خیلی مهم در مورد لول های ازمایش اینه که چون فضای کافی برای رشد گیاهان ساقه دار ندارن برای همین زیاد مناسب این نوع گیه ها نیستن وقتی گیاه چند تا شاخه تولید می کنه شاخه ها به اطراف برخورد می کنن و بد فرم رشد می کنند و باید وقتی که ساقه هنوز نازک هستش واکشت بکنید تو شیشه های بزرگتر .
    متاسفانه بنده زیاد روی گیاهان چوبی موفق نبودم هنوز بعد از چند ماه ساقه کوچکی از درخت سیبی که خودم از بذر تولید کردم در حد یک سانتیمتر مونده و هیچ رشدی نداره دوستام گفتن احتمالا از ترکیب هورمونی باید باشه البته محیط کشت گیاهان چوبی هم معمولا امحیط کشت ام اس معمولی نیست و تغییراتی در محیط کشت داده میشه که بنده نمی تونم در محیط کشت اماده خودم این تغییرات رو اجرا کنم .
    اما گیاهان چوبی مراحل کشت بافت سختی دارند از استریل کردن ریز نمونه تا مرحله به مرحله کشت بافت .
    موفق باشید
    محمد صادق باقری
    اردبیل

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  11. با عرض سلام خدمت دوستان عزیز
    من رشته ام الکترونیک هست و به باغبانی و گل ها هم علاقه زیادی دارم.لازم دیدم توضیحاتی راجع به ال ای دی ها بدم.در کل ال ای دی ها به نور های زرد-قرمز-سبز-آبی و سفید تقسیم میشند.
    طبق تحقیقات من نور قرمز و آبی برای رشد گیاهان ، فتوسنتز و همچنین گل دهی مورد نیاز است.به طور کلی طیف قرمز ،نارنجی و زرد برای فتوسنتز جوانه زنی و رشد طولی گیاه و طیف آبی و بنفش برای فتوسنتز و رشد عرضی و قطور شدن ساقه ها و برگ ها مورد نیاز است.
    طیف پراکندگی هم به این شکل که حدود ۷۰ درصد نور قرمز و ۳۰ درصد نور آبی نیاز داریم تا گیاه شرایط نوری اش تامین بشه.با ترکیب این دو رنگ نور بنفش خیره کننده ای به وجود می آد که طیف نوری بنفش و نیلی رو تولید و ارائه میکنه.
    مدت زمان استفاده ۱۶ ساعت در روز و با فاصله ۱۵ تا ۵۰ سانتی متری از سطح گیاه.
    انواع ال ای دی قرمز با ولتاژ ۲٫۲ ولت (دی سی)(ولتاژ باتری) و ال ای دی آبی با ولتاژ کاری ۳٫۳ ولت تا ۴٫۲ ولت (دی سی) کار میکنند. رعایت قطب مثبت و منفی برای روشن شدن ال ای دی ها ضروری است و در صورت اشتباه روشن نمیشوند.ال ای دی ها در انواع مختلف ۳ میل – ۵ میل و پاور ال ایدی در بازار موجود هستند.
    ال ای دی های ۳میل و ۵ میل گرد در ۳ نوع معمولی و های برایت و سوپر های برایت موجود می باشند که نوع سوپر های برایت آن مناسب می باشد.
    طول شعاع نوری ال ای دی ۲۵ متر با زاویه ۱۵ درجه پراکندگی می باشد که با بریدن و یا سوهان زدن قسمت نوک تیز و تخت کردن آن طول تابش به ۲ متر و شعاع تابش به ۷۵ درجه تغییر میکند تا تابش یک نواخت تری داشته باشیم و از تمرکز نور در یک نقطه بکاهیم.
    عمر مفید ال ای دی ۱۰۰ هزار ساعت کار در دمای ۲۵ درجه و ولتاژ درست می باشد.
    میزان ولتاژ در کار ال ای دی بسیار مهم است به طوری که ال ای دی قرمز با ولتاژ بالاتر از ۳٫۵ ولت میسوزد و ال ای دی آبی با ولتاژ کمتر از ۳ ولت اصلا روشن نمیشود.
    برای روشن کردن ال ای دی ها با ولتاژ آداپتور ۱۲ ولت دی سی برای قرمز از مقاومت ۳۳۰ اهمی و برای آبی ۲۲۰ اهمی مناسب می باشد.
    همچنین میتوان چند ال ای دی قرمز یا آبی را با هم سری کنید تا به ولتاژ ۱۲ ولت برسید و از مقاومت استفاده نکنید.مثلا (۵ ال ای دی قرمز )یا( ۳ ال ای دی آبی )
    نوع دیگر ال ایدی با نور فوق العاده پاور ال ای دی نام دارد که در انواع ۱ وات تا ۵ وات عرضه میشود و با رفلکتور میتوان زاویه نور خروجی را کنترل کرد.
    این نو ع بین ۷۰۰ تومان تا ۳۰۰۰ تومان قیمت دارد ولی چون کار ۱۰۰ تا ۵۰۰ ال ای دی ۵ میل را انجام میدهد و جای کمی میگیرد بسیار مناسب می باشد.
    آداپتور آماده برای این نوع ال ای دی به صورت سوییچینگ و برد مدار چاپی آماده و قاب ورفلکتور موجود است.
    همچنین من یک مدار میکرو کنترلر برای کنترل نور + حرارت و رطوبت محیط طراحی کرده ام که درون سایت مو جود است و شما میتوانید با ساخت آن یک گلخانه تمام کامپیوتری اتوماتیک داشته باشید. (مدار و برنامه رایگان از ما ساخت از شما)
    موفق باشید.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.2/5 (6 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 5 votes)
  12. با سلام

    از اطلاعات شما بسیار متشکریم ولی ادرس سایت رو ننوشتین !
    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  13. با سلام مجدد
    ببخشید فراموش کردم آدرس سایت رو بگذارم
    http://www.omidravanro.com
    مدار کنترل اتوماتیک دما :http://www.omidravanro.com/termometre.html
    مدار کنترل دما و نور : http://www.omidravanro.com/termometr2.html
    مدار دماسنج بسیار دقیق : http://www.omidravanro.com/termometr.html
    مدار تقویت نور ال ای دی : http://www.omidravanro.com/33.html
    مدار ترمومتر پرتابل : http://www.omidravanro.com/nokia%203310.html
    مدار دستگاه جوجه کشی که به دلیل یونیور سال بودن قابلیت کنترل گلخانه ( دما + رطوبت + گردش هوای محیط ) را نیز دارد.
    http://www.omidravanro.com/incubation1.html

    همچنین از شما مدیر سایت بابت سایت بسیار خوبتون تشکر میکنم.

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید