عنصر پتاسیم

عنصر پتاسیم به ۲ شکل نیترات پتاسیم KNO3 واکسید پتاسیم مورد استفاده قرار می گیرد که نیترات پتاسیم در بعضی گیاهان بهتر از اکسید پتاسیم عمل می کند

پتاسیم در بافتهای گیاهی نقش مهمی ایفا می کند که از ان جمله می توان به

  1. تاثیر در فشار اسمزی
  2. اندازه سلول و بدین وسیله در میزان فتوسنتز
  3. در کنترل روزنه های برگهای گیاهان و بدینوسیله در تامین دی اکسید کربن
  4. جابجایی آب , کربوهیدرات ها و مواد مغزی درون بافت گیاهان
  5. افزایش مقاومت در مقابل بیماری
  6. تحریک رشد
  7. افزایش تولید پروتئین
  8. افزایش بهره وری در استفاده آب در بافت گیاه
  9. در یونجه برای طول عمر , مقاومت به سرمای زمستان و دوام خود گیاه برای ایستادن مفید است

در جذب پتاسیم از طریق ریشه ها در خاک این موارد موثر هستند

  1. رطوبت خاک : رطوبت بیشتر خاک معمولاً به معنای دسترسی بهتر پتاسیم برای ریشه ها است رطوبت انتقال پتاسیم در خاک را افزایش می دهد و این عنصر بهتر در اختیار ریشه ها قرار می گیرد .پژوهش ها نشان داده اند که در سال های خشک استفاده از کود پتاسیم برای محصولات مفید خواهد بود.
  2. میزان اکسیژن وتخلخل خاک : هوا برای تنفس ریشه ها و جذب پتاسیم لازم است فعالیت ریشه ها و جذب پتاسیم در انها در حالی که میزان رطوبت خاک به حد اشباع در امده کاهش پیدا می کند چون در خاک های اشباع از آب میزان اکسیژن کاهش پیدا می کند.
  3. دمای خاک : فعالیت ریشه و فعالیت فیزیولوژیکی گیاه در حالی که دمای خاک افزایش میابد , بیشتر می شود .این افزایش فیزیولوژیکی در فعالیت گیاه باعث افزایش جذب پتاسیم می شود حد مطلوب دمای خاک ۱۶ الی ۲۷ درجه سانتیگراد می باشد (۶۰ الی ۸۰ درجه فارنهایت) در دمای پایین جذب پتاسیم کاهش پیدا می کند .
  4. سیستم کشت : در زمینهایی که شخم زده نمی شوند یا زمینهایی که از سیستم خرپشته برای کاشت استفاد می شود مقدار جذب پتاسیم کاهش میابد دلیل این امر معلوم نیست ولی احتمالاً به خاطر عدم ریشه دهی مناسب و کافی و محدودیت در ریشه زایی این مسئله بروز می کند.

توضیح : این موارد مربوط به جذب پتاسیم موجود در خاک می باشد ولی در استفاده از کودهای شیمیایی نیز می تواند موثر باشد

کمبود پتاسیم باعث کاهش رشد , کاهش گلدهی , کاهش مقدار و کیفیت محصول می شود .

علائم در برگ گیاهان می تواند به صورت زرد یا قهوه ای شدن حاشیه برگ ها بروز کند زمانی که از دور برگهای این گیاه دیده شود رنگ سبز روشن برگ ها قابل تمایز از برگهای گیاهان سالم است .در ذرت برگهای خط خطی مربوط به کمبود پتاسیم می تواند با کمبود گوگرد اشتباه گرفته شود .در یونجه کمبود پتاسیم می تواند به صورت خال های سفید یا زرد در حاشیه برگچه ها نمایان شود .

در گیاهان زینتی گلدار تفاوت گیاهانی که در شرایط کمبود پتاسیم شروع به گلدهی می کنند با گیاهانی که در محیط غنی از پتاسیم گلدهی را آغاز می کنند مشهود است

گلهای گیاهانی که در خاک غنی از پتاسیم رشد کرده اند بزرگ تر , خوش رنگ تر و در صورت پر پر بودن گل گیاه گلبرگ های بیشتری خواهد داشت این مسئله را در گیاه ختمی چینی Hibiscus Rosa Sinensis بسیار ساده می شود مشاهده کرد در این گیاه KNO3 نیترات پتاسیم بسیار مفید تر از اکسید پتاسیم می باشد و در رشد و گلدهی این گیاه بسیار موثر است و دارای رنگ و اندازه بهتری است .

مقدار زیاد این عنصر در خاک باعث کاهش دریافت عناصر مهم دیگر شده و به بذور در حال جوانه زنی آسیب زده و کیفیت محصول را کاهش می دهد .

مقدار مناسب برای این کود به صورت KNO3 نیترات پتاسیم ۱-۲ گرم در یک لیتر اب و حداکثر ۳ گرم در هر یک لیتر اب و به صورت اسپری بر روی برگ ها و ساقه می توان استفاده شود تا از تجمع این عنصر در خاک جلوگیری شود .کود دهی در فصل گلدهی هر دو تا سه هفته یک بار برای گیاهانی که گل زینتی دارند کافی است .بهتر است از مقدار ۱ گرم در یک لیتر استفاده شود و کم کم به ۲ گرم افزایش داده شود .

بیشتر کودهای موجود در بازار از اکسید پتاسیم استفاده می کنند شما می توانید نیترات پتاسیم را از فروشگاه مواد آزمایشگاهی تهیه کنید نیترات پتاسیم در دمای بسیار بالا دود سمی تولید می کند ولی در شرایط معمولی و دمای خانه هیچ ضرری ندارد حتی در مناطق بسیار گرم.

نیترات پتاسیم را می توانید با سولفات منیزیم مخلوط کرده و در اب حل کنید و همزمان استفاده کنید تا هم گیاهانی سالم و قوی و هم گلهای زیباتری پرورش دهید .

منبع :University of Minnesota و اطلاعات شخصی

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.6/10 (7 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 7 votes)
عنصر پتاسیم, ۴٫۶ out of 10 based on 7 ratings

۲ جواب برای “عنصر پتاسیم”

  1. ایا میشود نیترات پتاسیم را برای درختان مرکبات با همین میزان و به صورت پاشیدنی استفاده نمود ؟ در چه فصلی استفاده بشود تاثیر بهتری دارد؟

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  2. سلام

    هر دو عنصر موجود در نیترات پتاسیم برای گیاهان مورد نیاز هستند هم نیتروژن و هم پتاسیم، پس استفاده از این ماده برای گیاهان زیان بار نخواهد بود فقط مقدار این ماده برای کود دهی مهم است که بنده از پرورشدهندگان ختمی چینی در امریکا یاد گرفتم و تا کنون برای گیاهان زینتی استفاده می کنم ولی برای گیاهان خوراکی کمتر از این گود ها استفاده می کنم چون کودهای کامل مخصوص کشاورزی موجود هستند .
    روش محلول پاشی برای کودهای گران قیمت و کودهایی که از برگ بخوبی دریافت می شوند استفاده می شود و این ماده رو هم می تونید بصورت برگی استفاده کنید .البته کودهای تجاری از نیترات ها و اکسید پتاسیم برای تولید کود استفاده می کنند که فکر کنم ارزانتر بدست می اید .کودهای پتاسیم دار که برای گلدهی و میوه دهی مصرف می شوند از اواسط فصل رشد تا پایان گلدهی می توانند استفاده بشن البته باید بدونید که بنده تخصصی روی کود پاشی درختان میوه ندارم و این اطلاعات برای استفاده در گیاهان زینتی درست است و احتمالا در درختان میوه هم باید درست باشد ، در گیاهان زینتی بعد از اتمام گلدهی کود پتاسیم قطع می شود ولی در درختان میوه احتمالا ادامه داشته باشد چون پتاسیم در میوه هم تاثیر دارد بهتر است در مورد درختان میوه از یک متخصص این کار اطلاعات بگیرید .

    موفق باشید
    محمد صادق باقری
    مدیر وب سایت

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید