محیط کشت MS یا Murashige and Skoog

محیط کشت MS شاید پرکاربردترین محیط کشت بافت گیاهی در حال حاضر باشد و از ان برای کشت بافت بسیاری از گونه های گیاهی با موفقیت استفاده شده است و مرجع تولید چند نوع محیط کشت دیگر نیز شده است مانند محیط کشت LS که با کاهش مقدار مواد مورد استفاده در محیط کشت MS توسط Linsmaier و Skoog در سال ۱۹۶۵ ساخته شد .

محیط کشت MS برای اولین بار برای کشت بافت گیاه تنباکو توسط موراشی و اسکوگ در سال ۱۹۶۲ ساخته و مورد استفاده قرار گرفت این محیط کشت با وجود اینکه برای تنباکو طراحی شده است ولی در بسیاری از گیاهان دیگر نیز کاربر فراوانی دارد .
فرمول محیط کشت MS به صورت زیر می باشد

Components mg/L
Ammonium Nitrate (NH4NO3) ۱۶۵۰٫۰۰۰۰
Boric Acid (H3BO3) ۶٫۲۰۰۰
Calcium Chloride, Anhydrous (CaCl2) ۳۳۲٫۲۰۰۰
Cobalt Chloride, Hexahydrate (CoCl2.6H2O) ۰٫۰۲۵۰
Cupric Sulfate, Pentahydrate (CuSO4.5H2O) ۰٫۰۲۵۰
EDTA, Disodium, Dihydrate (C10H14N2Na2O8 · ۲H2O) ۳۷٫۲۶۰۰
Ferrous Sulfate, Heptahydrate (FeSO4.7H2O) ۲۷٫۸۰۰۰
Glycine (C2H5NO2) ۲٫۰۰۰۰
Magnesium Sulfate, Anhydrous (MgSO4) ۱۸۰٫۷۰۰۰
Manganese Sulfate, Monohydrate (MnSO4.H2O) ۱۶٫۹۰۰۰
Molybdic Acid Sodium Salt, Dihydrate (Na2MoO4.2H2O) ۰٫۲۵۰۰
Myo-Inositol (C6H12O6) ۱۰۰٫۰۰۰۰
Nicotinic Acid (C6H5NO2) ۰٫۵۰۰۰
Potassium Iodide (KI) ۰٫۸۳۰۰
Potassium Nitrate (KNO3) ۱۹۰۰٫۰۰۰۰
Potassium Phosphate, Monobasic, Anhydrous (KH2PO4) ۱۷۰٫۰۰۰۰
Pyridoxine, Hydrochloride (C8H11NO3.HCl) ۰٫۵۰۰۰
Thiamine, Hydrochloride (C12H17ClN4OS.HCl) ۰٫۱۰۰۰
Zinc Sulfate, Heptahydrate (ZnSO4.7H2O) ۸٫۶۰۰۰

مقدار مورد استفاده از محیط کشت در هر لیتر اب مقطر : ۴٫۴۳ گرم

محیط کشت MS تقریباً برای تمامی مراحل کشت گیاهان یعنی کشت جنین , کشت بساک و تخمدان , کشت کالوس و باززایی از کالوس و تمامی کارهای تحقیقاتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد البت برخی مواقع در فرمول ان تغییراتی ایجاد می شود تا بهترین نتیجه حاصل شود .ساخت این محیط کشت و محیط های کشت دیگر در خانه برای کشت بافت تفریحی و ازمایشی هزینه ی زیادی لازم دارد زیرا باید مواد مورد استفاده از کیفیت بالایی برخوردار باشند و وزن کردن موادی که به مقدار بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند به ترازوهای بسیار دقیق (با دقت ۱ هزارم گرم) نیاز دارد که گران قیمت هستند و برای استفاده شرایط خاصی را باید فراهم کرد تا از گرد و خاک دور باشد و از تکان خوردن ترازو جلوگیری شود .در صورت علاقه به انجام کشت بافت می توانید از بازار محیط کشت اماده MS را تهیه کنید یا از طریق اینترنت از خارج از کشور تهیه کنید که ارزانتر تمام می شود و می توانید بدون تغییر در فرمول ان گیاهانی مانند رز , بگونیا و بنفشه آفریقایی و لیلیوم را سریع تر تکثیر کنید .

دریافت فایل PDF فرمول محیط کشت (در صفحه جدید باز می شود)

منابع : Wikipedia
Plant Tissue Culture:Theory and Practice, a Revised Edition
Plant Propagation by Tissue Culture, vol.1 – The Background , Springer, 2007
CaissonLabs

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/10 (17 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0 (from 12 votes)
محیط کشت MS یا Murashige and Skoog, 4.9 out of 10 based on 17 ratings

۸ جواب برای “محیط کشت MS یا Murashige and Skoog”

  1. سلام مطلب بسیار مفیدی بود لطفا مطلب را کامل تر کنید مثلا ph و دیگر خصوصیات محیط کشت را هم بگذارید اگر با سایر محیط های کشت مقایسه شود خیلی خوب است.

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 3.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  2. سلام
    در مورد اطلاعات بیشتر انشاالله مطالب بعدی کامل تر خواهند بود و مطالب کنونی به روز خواهند شد ولی در مورد مقایسه باید این مسئله رو در نظر گرفت که هر محیط کشت برای برنامه ای خاص طراحی شده است البته به غیر از محیط های کشت موراشیگ – اسکوگ و گامبورگ که تقریباً عمومی هستند با در نظر گرفتن این مطلب مقایسه محیط کشتهای مختلف کار دشواری خواهد بود .

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  3. با عرض سلام برای کشت بافت ارکیده از چه روشی استفاده می شود و من به عنوان یک آماتور می توانم این کار را در خانه انجام دهم . برای تهیه پودر مرا بیشتر راهنمایی فرمایید باتشکر

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  4. با سلام

    برای کشت بافت هر گیاهی محیط کشت مناسب اون گیاه لازمه بسیاری از گیاهان تو محیط کشت ام اس خیلی خوب جواب می دن و برخی با تغییرات جزئی یا کلی . ارکید ها معمولا محیط کشت مخصوص خودشون رو دارند متاسفانه به علت تحریم ها قیمت محیط کشت بالاست و برای شما که می خواهید ازمایش کنید که می توانید یا نه ارزش زیادی ندارد .البته برخی افراد برای کشت بافت از کودهای شیمیایی استفاده می کنند اما این کودهای شیمیایی نیز برای همه ارکید ها کارایی ندارد .کار کشت بافت گیاهی می تواند در خانه یا ازمایشگاه توسط فرد حرفه ای یا اماتور صورت گیرد ولی مهمترین مسئله محیط کشت است .قیمت محیط کشت مناسب برای ارکید رو الان نمی دونم اما قیمت محیط کشت اماده از شرکت دوچفا در ایران ۲۷۹ هزار تومان برای محیط کشت ۵۰ لیتری بود چند هفته پیش که من خریدم .این محیط کشت ۲۰۰ گرم است تقریباً و برای ساخت ۵۰ لیتر محیط کشت مناسب است .هر چقدر کمتر بخرید قیمت صعودی بالا می ره محیط ۵ لیتری در حدود ۶۰ هزار تومان .انشالله اگر این مسئله تحریم ها بر طرف بشود روش اموزش و مبانی کشت بافت رو در وب سایت خواهم گذاشت تا افراد علاقه مند بتونن از این کار لذت ببرند .اما هنوز به علت تحریم ها چون هزینه ها برای افراد اماتور خیلی بالاست برای همین چیزی در این مورد نمی نویسم .

    موفق باشید

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  5. سلام و عرض ادب
    اگر امکانش هست نشانی دقیق محلی برای تهیه محیط کشت msهمراه با ویتامین رو بفرمایید.ضمنا محیط کشتهای بازار ما بصورت پاکتی(برای ۱ لیتر)در دسترس هستند یا بصورت بسته ای(که برای محلولسازی نیاز به توزین هست).اوضاع قیمت هورمونها(مثلا کینیتین و GA3وIAA)چطوره؟برای کشت بافت گیاهان حساس از چه نوع آگاری استفاده شود بهتر است؟بینهایت ممنون(و عذر خواهی میکنم که سوالات زیاد شد)

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 2 votes)
  6. با سلام

    شرکتهای مختلفی محیط کشت بافت رو برای فروش عرضه می کنند نمایندگان شرکت های مرک و سیگما و نماینده شرکت دوچفا . بر طبق گفته های دوستان به محصولات شرکتهای سیگما و مرک نمیشه اعتماد کرد زیاد چون جنس قلابی زیاد در بازار موجود است .شرکت پروتون شیمی نماینده شرکت دوچفای هلند جاییه که برای شرکت محیط کشت اماده می خریم . محیط کشت به صورت ۵ لیتری ۲۵ لیتری ۵۰ لیتری موجود است.۵۰ لیتری رو دفعه قبل ۲۷۹ هزار تومان خریدیم .وزن محیط کشت ام اس ۴٫۴ گرم در لیتر است یعنی یک ترازوی دیجیتالی نیمه حساس لازمه برای شما قیمتش از ۳۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان است محیط کشت در بسته های یک لیتری دراین شرکت موجود نیست .اگاری که برای شرکت استفاده می کنیم اگار بیوتکنولوژی است و زیاد نوعش مهم نیست از شرکت های مرک یا دوچفا یا شرکتهای هندی یا حتی انواع ایرانی هم تو بازار موجود است .

    قیمت های هورمون هم تو ایران گران است ولی راه دیگه ای هم برای شما وجود ندارد چون تنها راه برای شماست .من هورمون های خودم رو از امریکا دو سال پیش خریدم که قیمت خیلی پایین بود ولی متاسفانه به علت افزایش تحریم ها دیگه شرکتهای امریکایی هیچ چیزی به ایران ارسال نمی کنند .

    ادرس و اطلاعات شرکت پروتون شیمی

    http://www.ketabemarja.com/Detail.aspx?Img=0&Name=%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86%20%D8%B4%D9%8A%D9%85%D9%8A%D8%8C%20%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%AA&t=2&ID=101670

    یک برنامه برای تولید محیط کشت داریم فقط باید ببینیم ارزش اقتصادی داره یا نه اگر داشته باشهمی شود تو ایران هم تولید کرد البته فقط محیط کشت رو .

    موفق باشید

    محمد صادق

    مدیریت سایت

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 2.0/5 (1 vote cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 3 votes)
  7. عرض ارادت خدمت شما دوست گرامی بابت پاسخ کاملتون.
    همونطور که میدونید در امریکا هستند سایتهایی که با هدف اشاعه کشت بافت،لوازم لازم برای کشت بافت اعم از محیط کشت،هورمونها،ظروف،لوازم و مواد استریلیزاسیون و … رو باقیمت تک فروشی که سود مناسبی هم داره در مقادیر کم بفروش میرسونن که البته متاسفانه همونطور که فرمودید الان امکان خرید از این سایتها نیست.پیشنهاد بنده اینه که اگر امکانش هست شما با امکاناتی که دارید و همینطور نیازی که خودتون برای تهیه مواد در حجم بالاتر دارید،این مواد رو در مقادیر کم در اختیار علاقمندان قرار بدید…هم بازگشت سرمایه مناسبی برای شما هست و هم امثال بنده که واقعا برای استفاده های خاص و نه لزوما تجاری در مقادیر کم نیاز به مواد مورد نظر دارند از سردرگمی و رفت و آمد بین این شرکت و آن شرکت برای تهیه این ماده و آن ماده در بیان.
    به فرض من نوعی نیازم با ۸٫۸ گرم MSو ۱۶-۱۸ گرم آگار برطرف میشه یا نهایتا۱۰-۲۰ سی سی محلول هورمونها با غلظت ۱mg/ccبه کارم میاد….چرا باید مواد لازم برای چند لیتر رو بخرم و نگه دارم که بفرض تاریخ مصرف محیط کشت بگذره و بلا استفاده بشه؟؟البته عرض بنده در حد پیشنهاد هست…بابت اطلاعاتی که ارائه کردید هم سپاسگزارم.
    ارادتمند
    امیر حسین

    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VA:F [1.9.22_1171]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  8. با سلام

    با تشکر از ارسال کامنت و ارائه نظرتون
    باید ذکر کنم برنامه ای که من در اون مشغول فعالیت هستم یک برنامه تحقیقاتی می باشد تحقیق برای تجاری سازی در اینده مصرف مواد زیاد بالا نیست برای همین ساخت محیط کشت رو زیاد اقتصادی نمی کنه تو این برنامه و قیمت محیط اماده ای هم که ما تهیه می کنیم برای شرکت بسیار بالاست و اقتصادی نیست برای کاربران تازه کار که باید چند وقتی تجربه کنند و مقداری خطا هم ۱۰۰% خواهند داشت . ساخت محیط کشت به صورت زیاد اقتصادی تر و با قیمت تمام شده پایین تری همراه خواهد بود به علت مشکلاتی هم که در ایران با مواد مخدر داریم شرکت پست مرسولات مواد پودری که بدون اطلاعات شرکتی هستند قبول نمی کنه .در این شکی نیست که یک فردی که در خانه کشت بافت رو انجام می ده به محیط کشت زیادی نیاز نداره مگر اینکه بعد از به دست اوردن تجربه کافی قصد تجاری کردن برنامه خودش رو داشته باشه اما به علت اینکه مواد مورد استفاده برای محیط کشت به صورت بسته های نیم کیلویی و یک کیلویی هستند و میزان مصرف اونها بسیار پایین (در حدود چند میلی گرم و یا چند ده میلیگرم) است برای همین قبول سفارش تولید فقط چند لیتر که لازمه خرید مواد گران قیمت با وزن های زیاد است در این مرحله اقتصادی نیست .انشالله در صورتی که میزان درخواست به میزان کافی برسه برای تولید و ارائه محیط و لوازم مورد نیاز اقدام خواهیم کرد . شیشه الات بسته به نوع گیاه و شرایط کاربر نوعشون تفاوت داره از لوله های ازمایش تا شیشه های مربا ، لوله های ازمایشگاهی الودگی پایینی دارند و برای گیاهانی که ساقه نازکی دارند مناسب هستند ولی شیشه های مربا به خاطر دهانه بزرگ در شرایط خانگی الودگی بالایی دارند ولی برای گیاهانی که برگهای بزرگ و یا ساقه کلفتی دارند باید در شیشه های مربا کشت شوند .لوازم قابل ارائه توسط ما لوله های ازمایش ، شیشه های مربا با در قابل اتوکلاو ، محیط کشت ، هورمون ها و آگار می باشند که به صورت کیت قابل ارائه خواهد بود ولی باز هم برای ارسال نیاز به ثبت تجاری محصول است تا شرکت پست ارسالش رو قبول کنه .
    موفق باشید
    مدیریت
    محمد صادق

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: +3 (from 3 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید