پرورش لیلیوم در گلدان

پرورش و نگهداری از گیاهان باغی در گلدان در بعضی مواقع با مشکلاتی همراه می شود که باعث از بین رفتن گیاه می شود .گیاهان پیازی همیشه این مشکل را دارند که در زمانی که در گلدان کاشته می شوند به مواظبت بیشتری نیاز دارند علت این مسئله در نوع بستر مورد استفاده , شرایط محیطی , میزان حاصلخیزی بستر , تهویه و زهکشی بستر مورد استفاده دارد .زمانی که شما می خواهید یک گیاه پیاز دارمانند لیلیوم را در گلدان بکارید باید خاک مناسب و حاصلخیز داشته باشید و به این خاک مقداری سنگ ریزه یا ماسه و یا پرلیت اضافه کنید تا هم تهویه خاک بهتر باشد و هم آب اضافی به وسیله زهکشی مناسب از گلدان تخلیه شود تا باعث فاسد شدن پیاز نشود .

اندازه گلدان باید طوری باشد که بتوانید ۱۵ سانتیمتر زیر پیاز بستر کشت باشد و روی پیاز هم همین مقدار از بستر مورد استفاده ریخته شود .بهتر است کف گلدان با سنگ ریزه پر شود و بستر قسمت زیر پیازها دارای زهکشی مناسب و خوب باشد چون به اب اجازه نمی دهد که در کنار و زیر پیاز جمع شده و باعث فساد ریشه یا پیاز شود .

گلدان های لیلیوم ها بسته به رقم و گونه باید در شرایط نوری خاص خود قرار گیرند .بهتر است انواع اورینتال در کنار هم در زیر نور خورشید باشند تا خاک گلدان زیاد تحت تاثیر نور خورشید نباشد ولی انواع دیگر مشکلی از این نظر ندارند .در مناطق سرد شمال غرب ایران در صورتی که پیاز ها را از خاک بیرون نمی اورید بهتر است گلدان ها در زمستان در یک جای سایه و بسیار خنک قرار داده شوند تا هم نیاز سرمایی تامین شود و هم سرمای بیش از حد پیاز ها را از بین نبرد چون سرما بسیار ساده تر از خاک درون باغچه وارد خاک گلدان می شود و احتمال از بین رفتن پیاز ها در این شرایط وجود دارد .

در مورد رقم و گونه لیلیوم بهتر است از انواع کوتاه و متوسط برای کاشت در گلدان استفاده شود و اگر انواع بلند را می خواهید در گلدان بکارید باید از یک چوب بلند به عنوان قیم استفاده کنید تا از شکستن ساقه گلدهنده جلوگیری شود .

بهترین زمان برای کاشتن لیلیوم ها پاییز می باشد ولی حتی در فصل بهار نیز می شود لیلیوم ها را در گلدان کاشت .

در صورتی که می خواهید لیلیوم شما در موقع خاصی گل دهد می توانید پیازهای سرما دیده تهیه کنید یا پیازهای خود را در یخچال برای بیشتر از یک ماه نگهداری کنید و سپس در گلدان در یک مکان گرم و نورگیر بکارید در این صورت در بهترین شرایط محیطی و تغذیه ای لیلیوم ها می توانند تقریباً بعد از ۶ هفته پس از کاشت گل دهند .از این شرایط برای پرورش لیلیوم لانگیفلوریوم یا ایستر لیلی (Easter Lily) برای عید پاک مسیحی استفاده می شود .

آماده کردن گلدان

تقریباً ۵ سانتیمتر سنگ ریزه یا پرلیت سایز بزرگ در کف گلدان رسی بریزید اگر گلدان پلاستیکی باشد و سوراخ های تهویه به تعداد و اندازه مناسب باشند مقدار سنگ ریزه را می توانید کمتر کنید .

تراکم کاشت

شما می توانید یک پیاز بزرگ ۱۰-۱۲ سانتیمتری (اندازه دور پیاز) یا ۳ یا ۴ پیاز کوچک اندازه ۵ تا ۸ سانتیمتری را با فاصله ۵ سانتیمتر در یک گلدان به عمق ۳۰ تا ۴۰ سانتیمتری و قطر ۲۰ الی ۲۵ سانتیمتری بکارید .

عمق کاشت

عمق کاشت بسته به گونه و رقم لیلیوم کمی متفاوت است البته زمانی که می خواهید پیازها را در گلدان بکارید .

لیلیوم های آسیاتیک فقط از قسمت پایین پیاز ریشه تولید می کنند و ساقه ریشه ندارد پس می توانید انها را در عمق کمتری بکارید ولی به خاطر داشته باشید که پیازچه ها از قسمت پایین ساقه که درون خاک است تولید می شوند پس بهتر است که حداقل ۱۰ سانتیمتر روی پیاز انواع آسیاتیک خاک ریخته شود .

لیلیوم های دیگر مانند لیلیوم های اورینتال و اورینپت (Orienpet ) و دیگر لیلیوم ها از هم از قسمت پایین پیاز و هم از قسمت پایین ساقه ریشه تولید می کنند پس بهتر است انها را در عمق بیشتری از انواع آسیاتیک بکارید .پیازها را همیشه صاف و بالای پیاز به مستقیماً به طرف بالا باشد چون رشد کج باعث تولید ساقه گلدهنده کج می شود و زیبایی گل را کاهش می دهد .

خاک مناسب برای بیشتر لیلیوم ها خاک غیر قلیایی می باشد و برخی نیز خاک اسیدی لازم دارند و در خاک خنثی به خوبی رشد نمی کنند .برای کود دهی بهتر است از کود های گرانول شده ای که مواد را به ارامی آزاد می کنند استفاده شود تا در موقع نیاز گیاه مواد لازم را در اطراف خود داشته باشد .

نگهداری بعد از کاشت :

خاک را همیشه مرطوب نگهدارید و از اب دادن زیاد هم خودداری کنید .

در تابستان هر چهارده روز یک بار با کودی که درصد بیشتری پتاسیم دارد کوددهی کنید می توانید کود را با اب به خاک بدهید یا بر روی برگ و ساقه اسپری کنید .

برای گلدهی سریعتر بعد از نمایان شدن ساقه های گلدهنده گلدان ها را به یک مکان با دمای ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتیگراد منتقل کنید .

در صورتی که زمان گلدهی به فصل پاییز نزدیک است یک یا دو هفته قبل از گلدهی کود دهی را قطع کنید و دیگر ادامه ندهید در این صورت پیاز ها بعد از گلدهی شروع به سفت کردن پیاز خود می کنند تا برای سرمای زمستان اماده باشند در صورتی که کوددهی ادامه داشته باشد پیازها به حالت رشد خود ادامه می دهند و فلس ها نرم خواهند بود و دیگر زمان کافی برای سفت شدن را نخواهند داشت و در سرمای زمستان از بین خواهند رفت .

بعد از گلدهی

در پاییز زمانی که ساقه ها کاملا خشک شده اند می توانید پیاز ها را به زمین منتقل کنید یا در گلدان دیگری با خاک تازه بکارید .در گلدانهای بزرگ می توانید به جای تغییر گلدان پیازها را در همان گلدان نگهدارید ولی باید حداقل ۵ سانتیمتر از بالای خاک با خاک جدید عوض شود و سپس کود گرانوله دوباره اضافه شود یا می توانید کود پوسیده دامی هم در بالای بستر استفاده شده بریزید اما حتماً باید از کود پوسیده استفاده شود و نه از کود تازه چون کود تازه باعث رشد قارچ های بیماریزا شده و باعث از بین رفتن پیاز می شود .

نگهداری در زمستان

بهترین مکان برای لیلیوم ها در زمستان مکان های خنک با تهویه مناسب مانند گلخانه های خنک می باشد .

در صورتی که در حیاط گلدان ها را نگهداری می کنید انها را در جایی بگزارید تا اب باران یا برف زیاد روی خاک تجمع نکند و بهتر است در کنار دیواری که مانع باران می شود گزاشته شود .

لیلیوم ها برای اینکه به خوبی گل دهند به هوای بسیار خنک زمستان نیاز دارند پس درون خانه مکان مناسبی برای انها در زمستان نیست ۱۲ هفته برای دوزه سرمایی کافیست.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.6/10 (53 votes cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +3 (from 13 votes)
پرورش لیلیوم در گلدان, ۵٫۶ out of 10 based on 53 ratings

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید