ساقه و برگهای لیلیوم

ساقه و برگ ها

ساقه گلدهنده یک لیلیوم بالغ می تواند بسیار کوتاه (چند اینچ فقط) در Lilium Nanum  یا دیگر گونه های موجود در ارتفاعات بالا یا به بلندی ۲۵۰ سانتیمتر تا ۳۰۰ سانتیمتر در گونه Lilium Leucanthum var centifolium   یا Lilium Superbum  و همچنین برخی از هیبریدهای مدرن و پلی پلوئید .برخی ساقه ها به صورت مستقیم رو به بالا رشد می کنند مانند Lilium Martagon و Lilium Regale و برخی در زیر خاک مقداری به صورت افقی رشد می کنند و سپس از خاک بیرون می ایند مانند Lilium Lankongense  و Lilium Nepalense .رنگ ساقه در لیلیوم از سبز کم رنگ تا ارغوانی سیر متفاوت است این خصوصیت می تواند در درون گیاهان مختلف یک گونه خاص که از بذر رشد کرده اند هم متفاوت باشد پس از این خصوصیت نمی تواند برای شناسایی گونه های مختلف باشد .
برگ ها می توانند باریک و علفی باشند در Lilium Pumilum  و یا عریض و بیضی شکل در Lilium Auratum var platyphyllum  . برخی گونه ها مانند Lilium Taliense  یک ساقه ی عریان که به اندازه ۳۰ سانتیمتر می رسد تولید می کند و سپس برگهای خود را گسترده می کند .
Lilium Martagon , Lilium Hansonii  و هیبریدهای انها و برخی از گونه های آمریکای شمالی برگها خود را در دسته های چند تایی دور ساقه تولید می کنند که بین انها فاصله وجود دارد .برخی مواقع بعضی از این برگ ها در دسته ها و برخی نیز در ساقه بدون نظم پراکنده هستند .در بقیه لیلیوم ها از جمله Trumpet , Asiatic , Longiflorum  و Oriental  برگها به صورت تکی و به ترتیب در روی ساقه قرار می گیرد. این شکل قرار گرفتن برگها در Lilium Candidum  (سوسن سفید یا برخی مواقع گل مریم هم گفته می شود) و Lilium x testaceum  هم وجود دارد ولی با این تفاوت که برگها در پایین ساقه بلند و برگ و در بالای ساقه برگها کوچک و کوتاه هستند و برگها کاملاً باز نمی شوند و به طرف بالا باقی می مانند .تصویر زیر شکل ساقه را در چند گونه از لیلیوم های ذکر شده نشان می دهد.


برگهای لیلیوم وظیفه دارند که با فتوسنتز غذای مورد نیاز گیاه را تولید و برای رشد در سال بعد در فلس های پیاز ذخیره سازی کنند بنابراین فعالیت این بخش غذا ساز در لیلیوم به بهترین شکل و برای طولانی ترین زمان ممکن برای پرورش لیلیوم ها یک مورد پر اهمیت است .
برخی از گونه ها و هیبریدهای لیلیوم پیازچه های هوایی به رنگ ارغوانی در قسمت دم برگ تولید می کنند.اگر غنچه های موجود در ساقه در زمانی که ساقه هنوز در حال رشد است قطع شوند پیازچه های بیشتر و بزرگتری تولید خواهند شد زیرا این یک استراتژی جایگزین برای تکثیر در زمانی که بذری وجود ندارد است .گونه Lilium Lancifolium  که به نام Lilium Tigrinum  نیز شناخته می شود یکی از گونه هایی است که به خاطر تولید پیازچه های هوایی شناخته شده است .این پیازچه ها زمانی که به خاک وارد می شوند و رشد می کنند گیاهی کاملا مشابه با گیاه مادری تولید می کنند .
قسمت زیرزمینی ساقه در برخی از گونه ها و هیبریدهای لیلیوم می تواند پیازچه هایی تولید کند که مشابه با گیاه مادر خواهند بود .ریشه هایی که در قسمت زیر زمینی ساقه و بالاتر از پیاز رشد می کنند ریشه های جذب کننده مواد غذایی هستند که برای رشد گیاه بسیار مهم هستند .

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 10.0/10 (1 vote cast)
VN:F [1.9.22_1171]
Rating: +1 (from 1 vote)
ساقه و برگهای لیلیوم, ۱۰٫۰ out of 10 based on 1 rating

۳ جواب برای “ساقه و برگهای لیلیوم”

  1. ممنون از مطالب خوبتون

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  2. با سلام ممنونم از سایت فوق العاده علمی شما و زحمات شما عزیزان برای بکارگیری کلیه اطلاعات مطلوب.مشکل اساسی در نقد سایت شما عضو شدنش می باشد . ظاهرا برداشت مطلب از سایت شما امکان پذیر نیست این خودش یک نکته خوبه ولیکن برای اعضای عضو شده در سایت بایستی همچین امکانی وجود داشته باشه واله صرفا برای خواندن در همینجا وقتم رو بگذرونم که نمیشه برای اطلاعات دیگر تو سایتتون جستجو انجام داد لطفا یک فکری بکنید.ممنونم

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  3. سلام

    در مورد انتقاد شما از کپی نشدن مطالب سایت باید بگم که این برنامه فقط بخاطر جلوگیری از کپی و استفاده بدون اجازه در وبلاگ های دیگه انجام شده متاسفانه هنوز پلاگینی برای رفع این محدودیت برای اعضای سایت پیدا نکردم انشالله اگر پیدا کردم حتماً این پلاگین رو برای کاربران نصب خواهم کرد .
    با تشکر
    مدیر وب سایت

    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
    VN:F [1.9.22_1171]
    Rating: 0 (from 0 votes)

نظر بگذارید

شما باید باشید داخل شده تا بتوانید یک نظر بفرستید